2011. február 28., hétfő

Vendégírónk, Jandra gondolatai - Múltban vagy jelenben?


Sziasztok, Jandra vagyok!  =)  
Fuh… *keresi a szavakat* Elsősorban szeretném megköszönni a pályázati lehetőséget és a véleményeket! Köszönöm szépen! ^^
Nos, még sosem írtam bejegyzést, pláne egy témával kapcsolatban, s csak a saját érzéseimet tudom szavakba önteni, nem vagyok tapasztalt írónő, szóval megpróbálok többé-kevésbé értelmesen fogalmazni a választott témámról, ami így hangzik:


Múltban vagy jelenben – avagy: megtörtént vagy megtörténik?
   
    Kicsi korom óta szeretek olvasni. Kezdetben mindent elolvastam, ami fellelhető volt a családban. Az örök klasszikusok mellet aztán kezdett kialakulni a fantázia történetek iránti vonzódásom, nemrég pedig a krimibe szerettem bele, hála kedvenc írónőmnek, akinek a könyveivel elég rendhagyó módon ismerkedtem meg. Vavyan Fable-ről van szó, alias Molnár Éva, többen Meseanyónak hívják, s rá is szolgált erre a kedveskedésre. Hihetetlen történeteket tár a szemünk elé, legyen az krimi, fantasy, burleszk, avagy elbeszélő történet. Könnyed, humoros, csípős stílusával minden könyve megnevettet – mit nevettet?! Szanaszét röhögöm magam – elgondolkodtat vagy elvarázsol, épp mit akar elérni. Ez itt most a reklám helye: ajánlani tudom mindenkinek a műveit. Nos, nemcsak a kedvencsége miatt hoztam szóba az írónőt, hanem mert nála ismertem meg az írás eme két formáját. Eladdig csak múlt idős könyveket olvastam, Ő viszont érdekességgel szolgált a „most történés” szempontjából is.
    
  Jómagam bár írtam már mindkét formában, sokkalta közelebb érzem magamhoz a jelen időt a folyékony, gördülékeny volta miatt. A múlt idő dinamikusan is statikus, egyfajta biztonságot és nyugalmat nyújt, mégis nekem egyet jelent a már megtörténttel, még akkor is, amikor abban a pillanatban történő dolgot írok le vele. Olvasva bár megszokott a szemnek, én mégis korlátokat érzek emiatt. Mintha egy, már régen megtörtént eseményről számolnék be újra és újfent. Számomra érdekesebb egy jelen időben leírt történet, főleg, ha cselekvést írnak le, például egy akciójelenetet. Valaminek az előkészítése is – legyen az szerelmi jelenet, egy támadást megelőző pillanat, vagy egy készülődő kibontakozás - sokkal érdekfeszítőbbé, izgalmasabbá válik, ha jelenre vesszük a figurát. 
A versenyre pályázott apró írás is jelen időben készült. Lehet jelenben múltban is írni. Érdekesen fogalmaztam, de tényleg így van! Jelen időben akkor merül fel a múlt, ha egy múltbeli eseményt említünk, még gyakoribb, amikor visszaemlékezést jelenítünk meg. Ezáltal a már amúgy is érdekes történet még színesebbé válik, hiszen megfűszerezi a volt, a már megtörtént, egy biztosabb pont a folytonosságban. Ilyenkor jól esik behozni a múltat, általa kicsit elábrándozunk, révedezünk. A jelen idő sokkalta kiszámíthatatlanabb, szeszélyesebb, olyan, akár a tenger: egyik percben méltóság teljesen hullámzik, két pislantással arrább fúriaként torony magasra csap, miközben mindvégig szabadnak érzi magát, aki benne ír, leomolnak a múlt idő korlátai. Olyan érzésem van az írása közben, mintha eleddig a földön nyargaltam volna, s most hirtelen szárnyra kapnék, és általa érnék el, látnék olyan dolgokat, amiket futtomban ritkán, vagy sehogy sem tapasztalhatnék meg. S legfőképp: szeretem, mikor az író, s majdan az olvasó is valósnak, nem csak a szereplőkkel, hanem magamagával is „most történőnek” érzi a cselekményt, mikor a történet figuráival együtt éli át a történéseket, s számára is kifürkészhetetlen, meglepetésekkel teli a következő pillanat.
    
  Aki még nem írt jelenben, csak javasolni tudom, hogy feltétlen próbálja ki, már csak azért az érzésért is roppantul megéri! ;) Nos… Köszönöm a figyelmet, remélem tudtam újat, vagy legalább érdekeset írni eme témáról. =)

Szép napot mindenkinek!  

S vagyok én Leánya Tűznek, s Víznek,
Táncosa a viharoknak;
Az örökké változó, soha meg nem haló Egy:
Vihartáncos

Mi pedig nagyon köszönjük a bejegyzését. Szerintünk mindenki számára nagyon hasznosak és elgondolkodtatóak voltak a tanácsai, tapasztalatai. Köszönjük:)

1 megjegyzés:

Anne Wolf írta...

Hello!
Ez igen érdekesnek ígérkezett.
Én személy szerint, jobban szeretem a múlt időt, valahogy kevésbé eltévesztőnek érzem.
Igen jól olvastad, eltévesztőnek.
Régebben, ha fogamazást kellett írni, akkor néha oda volt biggyesztve piros tintával, hogy "Figyelj az időre!" Néha ugyanis múlt/jelen időből át váltottam Jelen/múlt időre.
Egyébként, ige érdekes bejegyzés volt. Gratula!