2011. március 3., csütörtök

Misztikus lények, avagy teremtsd meg a saját világod!


Vámpírok, vérfarkasok, boszorkányok... ezek a különleges lényeg alig két év alatt maradandóan benőtték magukat az irodalomba. Habár eddig is voltak olyan művek, amelyek ilyen témára alapultak, mint például Anne Rice könyvei, mégis most lehet  őket igazán észrevenni, és ennek oka egy dolgon alapul: mindenki máshogy képzeli el ezeket a képzeletbeli teremtményeket.
Ha csak említem Dracula nevét, szerintem mindenkinek hasonló szavak és kifejezések jutnak az eszébe: napon való elégés, vámpírfogak, denevérré változás, fokhagyma, szenteltvíz és még sorolhatnám. Évekig mindenki, e szerint a sablon szerint alkotta meg a vámpírjait a történeteiben, kisebb nagyobb eltérésekkel és változtatásokkal. A legfontosabb közös tulajdonságuk, hogy ezek a lények kegyetlenek és vérszomjasak, de mindeközben rettentő álszentek és óvatosak. Majd hirtelen betoppant az életünkbe a Twilight fogalma, amely minden eddigi ismert vámpírjellemzőt elvet és Stephenie megteremtette a saját vámpírjait, akik nem égnek el a napon, nincsenek vámpírfogaik, szeretik az olasz konyhát és nem rettennek vissza a fokhagymától Draculával ellentétben. Vannak, akik ezen szörnyülködnek, hiszen az eredeti vámpírmítoszt teljesen kifordította a valós mivoltából, de szerintem mindenkinek megvan ahhoz a joga, hogy megteremtse a saját képzelet alkotta lényeit és Stephenie így képzelte. Ezekkel a változtatásokkal szerethetővé és kedvelhetővé tett egy lényt, aki eddig talán félelmet és kicsit viszolygást keltett bennünk. 

Az ő példája csak egy a sok közül, de szerintem érthető, hogy mire szeretnék kilyukadni. A történetek írásánál a lényeg, hogy megteremtsétek a saját világotokat, a saját képzelet alkotta lényeiteket. Első lépésként, amint tudjátok, hogy milyen lényeket szeretnétek majd beleszőni a történetbe, olvassatok utánuk. Gyűjtsetek információkat, forrásanyagokat és tanulmányozzátok, hogy a nagyobbak hogyan is formálták meg ezeket a karaktereket, de nem kell feltétlenül minden jellemzőt és tulajdonságot megtartanotok, ami esetleg nem tetszik, vagy máshogy képzelitek. Mindannyian ragaszkodunk egy alaphoz ezeknek a karaktereknek a megírásánál, de szerintem akkor egyedi egy karakter és akkor fogja meg igazán az olvasót, ha adunk hozzájuk valami pluszt. Valami olyat, amit csak mi képzelünk el. Emlékszem, amikor az egyik történetemet írtam, mindenféle könyv és film után néztem, hogy hogyan is lennének a legélethűbbek a farkasaim. De én már ott eltértem az eddigi ismertektől, amikor csak a farkas szót kezdtem használni vérfarkas helyett. Nincs rájuk hatással a telihold, szóval ez nem alapfeltétel az átváltozásukhoz, valamint "sebezhetetlenné" tettem őket, hamarabb gyógyultak, mint mások. Persze sorolhatnám még a további "képességeket", de a lényeg, hogy én így képzeltem el őket és habár utána olvastam dolgoknak, hogy ihletet kapjak, megteremtettem a saját farkasaimat és szerintem ez a lényeg az írásnál: hogy kreatívak legyünk és merjünk valamit megalkotni, amire talán még eddig nem volt példa és ezzel mindig tudunk valami olyat adni az olvasóknak, amivel élményt szerezhetünk nekik. Abban pedig biztosak lehettek, hogy bármit is alkottok... legyenek azok boszorkányok, vámpírok vagy tündérek, mindig lesznek olvasók, akik kíváncsian kapnak majd a történet után, mert ez egy olyan téma az irodalomban, ami a rengeteg könyv ellenére még mindig megfejthetetlen és számtalan lehetőséget tartogat azoknak, akik elég bátrak ahhoz, hogy használják a fantáziájukat!:) 

Kérdés: Ti hogyan képzelitek el őket? Feltétlenül ragaszkodtok az eddigi könyvek alapjaihoz vagy esetleg saját, elképzelt tulajdonságokkal ruházzátok fel őket?

6 megjegyzés:

Eagon'Li Arsan írta...

Szia!
Én sosem kötődtem teljesen az ilyen "alapkövekhez", de valamilyen szinten mindig befolyásolt. A legtöbbekkel ellentétben az én képzeletemben a vámpírok, továbbra is Draculák, Edward Cullenék sajnos nem férkpztek közel hozzám. :)
Én főként fantasyben írok, sőt ... de már teljesen elrugaszkodtam a tündérek, farkasoktól, kizárólag a varázslókat tartottam meg, bár őket is a magam képére formáltam. Igazán semmi közük a Harry Potter varázslóihoz. :) Én furcs, új lényeket alkottam és őket használom fel. Én így teszem. :)
Eagon

Anne Wolf írta...

Sziasztok!
Én is utána szoktam nézni a dolgoknak, de nem nagyon veszem figyelembe őket. Max egy új ihletet adnak.
Leginkább a netet használom, bár nem mindig jön be igazán.
Pl nem tudtok ajánlani valamit, hogy hol tudok utánanézni Anglia 1800-as minden napjainak?
Előre is köszi Anne

Szatti írta...

Köszönöm Eagon a véleményedet:) én is így vagyok ezzel. Sokkal több az olyan tulajdonság, amit én képzeltem el. Persze figyelemmel kísérem az eddig leírtakat is, de jobb szeretem, ha egyediek a teremtményeim:)

Eagon'Li Arsan írta...

Persze, a szakirodalom segít! :) Nem tudom mások hogy vannak ezzel, de én régebben igenis hasonulni szerettem volna más írokhoz. Most is persze megvan a példaképem, akihez hasonlót szereték alkotni, de nem igazán érzem, hogy egyezések lennének, hacsak a hangulatot nem számítjuk annak. Persze ha a mindennapi világról van szó, vagy történelmi jelentőségről akkor feltétlenül utána nézek a dolgoknak. Például egy regényemben fontos szerepet kapnak az indiánok, sőt nem csak a valódiak, hanem egy másfajta nép is, akik kicsit hasonlítanak hozzájuk. Ehhez feltétlenül szükségem volt némi információra az életükről, szokásaikról. Tehát szerintem nem minden esetben hanyagolható el az informáciúgyűjtés, de speciel a mágiában szabad kezet lehet kapni. Talán ezért is kedvelem annyira! :D
Eagon

Nocy írta...

Sziasztok!

Nos, én is nagyon imádom a fantasyt, a misztikumot, és mindent, ami hozzá kapcsolódik :)
Én is írok egy történetet, amiben a fő vonal a misztikum. A főhősnőm nem éppen a jók közé tartozik, sőt, maga a megtestesült gonosz, és még inkább azon van, hogy az is legyen :)
Igazából a történetemben én fontosnak tartottam, hogy más legyen, mint a többi olyan írás, ami ezzel a világgal foglalkozik. A Pokol nem olyan, mint ahogy eredetileg elképzelték, ahogy a Mennyben sem épp csak angyalok laknak, és akkor a kinézetükről még nem is beszéltem! Szóval, remélem, érthető voltam :) Én szeretek elrugaszkodni a sémáktól, és imádom, hogy saját fantáziavilágom van, ahol teljesen másképp működnek a dolgok, mint ahogy azt eddig leírták :)
Ennyi lettem volna :)

xoxo, Nocy :)

An írta...

Sziasztok,

Elég komoly kutatómunkát szoktam végezni egy-egy ilyen lény megteremtése előtt (magáról a világról nem is beszélve), szinte mindent elolvasok, amit csak fel lehet lelni velük kapcsolatban: esszéket, értekezéseket, feljegyzéseket, és persze a velük kapcsolatos különböző műveket is. Jegyzeteket készítek a számomra fontos jellemvonásokról, majd szépen a saját elképzeléseim alapján újraalkotom őket.
Példának okáért vegyük a vámpír karakterét. Nagyon sokáig ragaszkodtam a klasszikus Dracula alakhoz - persze a Twilight engem se varázsolt el túlzottan -, mivel a vámpír a képzeletemben egyenlő az éjszakával. Ez a mai napig nem változott. Viszont, már alapjaiban a vámpírrá válás teljesen másképp történik. Először picit idegenkedtem önmagam kreálta lényeimtől, mivel egyre jobban eltávolodtak a klasszikustól, de most már sokkal nagyobb értelmét látom, mert sikerült egy - számomra - logikus, spirituális levezetést adnom a létezésükre. Merőben eltér az eddigiektől, és büszkeséggel tölt el, hogy megalkottam őket. :)
Ugyan ez vonatkozik a többi lényre is, akik megjelennek a különböző történeteimben.
Tehát fontos és nem elhanyagolható az eddigi források tanulmányozása, hiszen egy erős alappal szolgálnak saját elképzeléseink megformálásához. :)

An