2011. március 26., szombat

Tagolás, szemszögezés, avagy mindannyiunk problémája

Azt hiszem, sokunknak akad e témába sorolandó problémája( ha kategorizálni szeretnék). Én is sokszor átgondolom, hogyan előnyös a történetemre nézve, sőt, volt már, hogy a könyvem közepén rendeztem át az egésznek a szerkezetét.
Én azt gondolom, valamiféle tagolás így is- úgy is szükséges, se neked, sem az olvasónak nem jó, ha több száz oldalon keresztül egybefolyó szöveg fogadja.


1. fejezetek
Talán a leghagyomásonyabb és legismertebb a fejezet, hát ezzel kezdeném. ( Nevezheted bárhogy, részlet, rész, cikk, cikkely, paragrafus, vagy akár a Toldi féle ének) Az írók zöme ezt használja, egészen egyszerű, én eddig talán csak két gonddal találkoztam. Az egyik a fejezeteken belüli tagolás. Lehet, hogy egyeseknek ez most furán hangozhat, pedig igaz.
Én személyesen úgy vélem, ez nem igazán szükséges, mert közel sem olyan egyszerű kezelni, ellenben bárki könnyűszerrel túlzásokba eshet. Pont a napokban találkoztam valakivel, aki három-négy mondatonként új bekezdést kezdett, és, hogy őszinte legyek, a fejem belefájdult, míg elolvastam. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ne tagoljuk a fejezeteket, csak azt, hogy ésszel tegyük! Sőt, van, hogy egyenesen szükségesnek találok egy elválasztást, például, ha át szeretnénk ugrani pár órát/napot/egyéb időközt. Ilyenkor ajánlanám a '[...]', vagy a '***' jelölést, de az is oké, ha egyszerűen kihagysz egy sort. Ehhez még hozzáfűzném, hogy nem érdemes pontosan megmondani, hogy na akkor most kettő óra és tizenkét perc telt el azóta, mert ezzel lefogod az olvasó fantáziáját, elzárod a szabad utat, ami élvezhetővé tesz egy könyvet. Helyette ajánlanám a 'körülbelül' szócskát.
A másik "gond", amivel találkoztam, az a fejezetek hosszúsága. Bevallom (de csak suttogva), nekem is gyakran probléma. Érdemes nagyjából egyforma hosszúra szabni ezeket, de persze semmi baj, ha itt-ott becsúszik egy-egy hosszabb, ill. rövidebb.
Én átlagos fejezethosszúságnak az 5-10, 10-20, 15-30 oldalarányokat mondanám.


2. epizódok

A fejezeteket összefoghatod epizódokkal. Az epizód nyers jelentése: 
"A nagyepikai művekben gyakran, a drámában ritkán előfordulnak mellékesemények. Az ilyen önmagukban lezárt, némelykor életképszerűen megrajzolt részleteket, melyek nem viszik ugyan előre a cselekményt, de az írói szándéknak megfelelően fontos szerepük van (pld. Új vonásokkal gazdagítják a szereplőket) epizódoknak nevezzük."/ Harang Péter: Irodalmi fogalmak/
 Magyar paraszti módon én úgy fogalmaznék: egy történet része, amely önmagában kerek egész történet tesz meg. Tehát, azokat a fejezeteket, amelyek együtt egy kis történetet alkotnak, összefoghatod egy nagy epizódnak. Bevallom, én ilyet még nem használtam, de úgy nagyjából 5 fejezetet tudnék elképzelni az átlagnak.

Bár Arany János Toldijában az epizódok egyenlőek voltak némely énekekkel. Szóval a trilógia első részéből (ha jól emlékszem) kettő ének volt, amire mondhattuk, hogy na ez egy külön epizódot alkot. (Bevallom, rég olvastam, ha valami hibásan írok, értesítsetek, jó?)


3. Személyes példa

De például én most egy olyan könyvbe kezdtem bele, amiben se fejezetek, se epizódok nincsenek, egyetlen dolog, ami elválasztja a részeket az üres sorok sokasága. Ezért a nyilvánosságra hozást úgy oldom meg, hogy spontán levágom a következő részt, ezeket pedig szeleteknek neveztem el.

Remélem tudtam segíteni, amennyiben ti ismertek egyéb módszert is, írjátok meg, szerintem sokunkat, engem is, érdekelne! :)

Nincsenek megjegyzések: