2011. március 20., vasárnap

Vendégírónk, Petrííí gondolatai - Írói színpad

Először is szeretnék gratulálni Petriinek a munkájáért, minden bizonnyal okkal van itt! :) Bravó!




Amikor a fejemben megszületik egy történet, mindig gondot okoz eldönteni, hogy hol játszódjon. Először végig szoktam gondolni, hogy mit akarok elmesélni, milyen helyszínek szükségesek? Fontos, hogy a közelben legyen tenger, erdő vagy hegység? Nagyvárosban, vagy kisvárosban játszódjon-e? Amikor ezeket már látom a fejemben, és van konkrét elképzelésem arról, hogy milyen helyen szeretném viszontlátni a történetemet, az internetet szoktam segítségül hívni.


Megnézem az adott ország, város vagy térség térképét, elolvasgatom a jellemzőiket, minthogy mennyi eső esik, milyen híresebb tavak, látnivalók akadnak a környéken? Én ezeket fontosnak tartom abból a szempontból, hogy nem írhatod le azt egy Dallasban játszódó történetben, hogy mindennap kimész a tengerpartra, mivel ez lehetetlen az adott környezetben. Úgyhogy okosan kell választani, hogy mindent le tudj írni azon a helyen is, amit kiválasztottál. Persze elutazgathat a szereplőd, de -mint az előző példában is írtam -, vannak dolgok, amiket képtelenség összeegyeztetni.
Szerintem a történet írja elő, hogy hol kell játszódnia, a cselekmény adja meg a helyszínt. Fontosnak tartom, hogy oda tudd magad képzelni a helyszínre, hogy lásd, amit az olvasókkal láttatni szeretnél. Lényeges, hogy szavahihetőnek tűnj, mintha te már láttad volna élőben is a tájat, és el tudd adni, hogy ez a hely tényleg ilyen.  Valószínűleg még sosem jártál abban a városban, amelyikről írsz - a legtöbb író Amerikában, vagy egy nagyobb országban játszódó történetet ír -, de ha belecsempészel olyan kis apróságokat, mint például, hogy leírod egy utca hangulatát, vagy egy központi szerepet játszó park kinézetét, fontosságát vagy esetleg valami emléket, máris közelebb hozod az emberekhez a környezetet, és úgy fogják érezni, pontosan tudod, miről írsz. Elhiszik, hogy már láttad és átélted az élményt, amit a táj nyújt.
Mindezek még könnyebbek, ha egy kitalált helyszínre képzeled el a történetedet. Ritka, de előfordul, hogy nem találsz olyan helyet, ahol minden megvan ahhoz, hogy izgalmas és érdekes cselekményeket tudj átadni. Én ilyenkor szoktam létrehozni a saját kis világomat. Ez egyrészről könnyebb, mert nincs megkötve a kezed, nem kell alkalmazkodnod a hely időjárásához, vagy egy adott táj hiányához, nyugodtan "elkészítheted" úgy, ahogyan szeretnéd. Másrészről viszont sokkal nehezebb, mert neked kell mindent kitalálnod, megalkotnod. Tudnod kell, hogy mi a hely múltja, milyen időjárás jellemzi, milyen tájegységek veszik körül, milyenek a lakói, milyen a városképe, és még sok-sok apróságot meg kell tervezned, hogy át tudd adni a hely egyediségét.
Mivel nevet is kell neki választanod, ez egy még nehezebb feladat. Tudnod kell a Földön a helyét, hogy hol helyezkedhet el, és be kell illesztened a valóságba. Ha tudod, hogy például Olaszország környékén szeretnéd viszontlátni a történetet, akkor olaszos hangzású nevet kell választanod, lehetőleg olyat, ami utal a hely múltjára, vagy egy közeli tó, folyó, hegység nevéhez hasonlít.
Így, mint mondtam ez elég melós feladat, de szerintem megéri, mert ezzel egy hatalmas pluszt adhatsz a történetedhez, valami egyedit és különlegeset alkothatsz.
Én mindkét formát jónak találom, és mindkettőben írtam már történetet. Nekem az elképzelt helyszín jobban fekszik, mert valami csodálatos érzés, amikor egy saját világot teremthetsz, amit te alkottál, csakis a tiéd, és ezt mutatod meg az olvasóidnak.
Remélem, hasznosnak találtátok a gondolataimat, és tudtam valamit segíteni J
És még egyszer köszönöm a lehetőséget, hogy ezen a héten én írhattam.  

Mi pedig köszönjük neked, hogy megírtad, kétségtelenül érdemes volt elolvasni!

1 megjegyzés:

limo87 írta...

Szia!

Nekem is a második fajta tetszik jobban :)
Látszik is, mivel a jelenleg futó két történetem közül mindegyik saját világban játszódik.
Ahogy te is írtad, a névadás tényleg nehéz. Én azzal szoktam a legtöbbet bajlódni, de szerencsére a húgomnak ilyen téren jó ötletei szoktak lenni :)

Üdv: limo87