2011. július 28., csütörtök

Kronológia, időrendiség, múlt és jelen kapcsolata

(Bejegyzés Suzy kérésére)

Érdekes kérdés a történetekben, hogy honnan is érdemes kezdeni. Az elejétől, a múltban történt eseményektől, s úgy közeledni az úgynevezett jelen felé, vagy inkább a visszatekintés-módszer bizonyul jobb választásnak? Én személy szerint, inkább a második mellett voksolnék, de elmondom a véleményem az első ötletről is.

Minden bizonnyal sokkal részletesebben be lehet mutatni a történetet és az előzményeket, ha a kezdet kezdetétől indulunk. Jobban megismertethetjük a szereplőket, a cselekményeket, a történéseket, amelyek majd később a jövőt, vagy úgymond a jelent alakítják majd. Ez a megoldás akkor jó, ha a múlt fontos olyannyira, hogy ennyire visszamenőkig ismertessük a tényeket és az eseményeket. Ha fontos, hogy az olvasó mindenbe betekintést kaphasson. De szerintem az a megoldás is nagyon jó, ha a jelenből indulunk, ott ismertetjük meg a szereplőket, s csak később, pár fejezettel az indulást követően írunk le egy múltbéli eseményt. Szerintem ez a második azért jobb, mert az egész múltat felesleges leírni ahhoz, hogy eljussunk a jelenhez. Ami most történik, ahhoz nem kell egy egész évtizednyi előzményt leírnunk, hiszen nem ez mind volt az ok, az alakító tényező. Csak bizonyos események voltak azok, amelyek kihatnak a jelenre, éppen ezért szerintem, csak azokra érdemes kitérni, amelyek tényleg alakítottak a jelen pillanatain, s amelyek részt vesznek a jövő alakulásában is. Valamint, az olvasók jobban kedvelik ezt a módszert. 
Ha belegondolunk egy könyv vagy egy film esetébe is, sokkal jobb ízt és színt tud adni a történetnek, ha a jelenből indulunk és hirtelen visszacsöppenünk a múltba. Az olyan, mintha az író vagy a rendező engedélyt adott volna nekünk arra, hogy ezt megtekinthessük, beinvitált volna minket a színfalak mögé. Kicsit, kiválasztottnak, kivételes személynek érezzük magunkat, hogy ennek részesei lehetünk. Ha a múlttal kezdjük és úgy megyünk végig a jelenbe, majd a jövőbe, nekem az valahogy túl rendszerezett. Sokkal izgalmasabb feladat a jelenből kiindulva rávilágítani a megtörtént eseményekre és a szereplők jellemére, amelyek a múlthoz képest változhatott. 

De persze, mindenkinek szabad választás joga, hogy melyiket tartja jobbnak és kedveltebb módszernek. Ha az elsőt választjátok és a múltból indulva vezetitek végig a történetet, akkor nagyon képben kell lennetek minden eseménnyel és történéssel. Teljesen és tisztán kell látnotok a történetet... a jelenből indulva könnyebb dolgotok van, hiszen nagyon sok részletre nem kell rávilágítanotok, s csak azokat az eseményeket kell kiemelnetek, amelyek hozzátesznek valamit a jelenhez. Ez könnyebb, de szerintem érdekesebb és nagyobb kihívást is jelent. 

Várom a véleményeteket, hogy ti mit gondoltok erről!:) S remélem Suzy, hogy valami ilyesmire gondoltál és jól értelmeztem a kérdésed!:)

3 megjegyzés:

Suzy írta...

Szia=D
Köszi valami ilyesmire gondoltam én is. S támadt egy ötletem.=D
Suzy

Kella írta...

Maximálisan egyezik a véleményem a tiéddel. Jobb a jelennel kezdeni, és itt-ott visszatekinteni, mintegy magyarázatként. Én általában ezt alkalmazom akár rövidet írok, akár hosszút.

Névtelen írta...

Többnyire, én is így gondolkodom, Szatti, talán akkor teszek csak kivételt, ha több eseményszálas művet írok, és például az egyiket teszem meg a 'múltnak', míg a másik időrendileg a 'jelenben' van. Ezt persze az olvasónak nem feltétlen kell az elejétől kezdve tudnia :) Ez adja az erejét, hogy aki olvassa, önmaga kapcsolja össze a helyszíneket, személyeket, persze a mi gondos rávezetésünk hatására. :) A kronológia persze ilyenkor sokkal komplexebb, mert valamilyen ésszerűségi kapcsolatnak lennie kell, ami alapján végigfutnak a szálak, mert különben két művet is írhatnánk külön-külön. :)

Így hirtelen ezek jutottak eszembe.
Hajrá továbbra is!
Afra