2011. július 25., hétfő

M, mint műfaj



Írók vagyunk és számtalan műfajban alkotunk. Ez függ a hangulatunktól és az érdeklődési körünktől is. Van, akinek a romantikus történetek mennek a legjobban, abban mozognak otthonosan és ott érzik magukat felszabadultnak. Néhányan a fantasy történeteket részesítik előnyben, vannak, akik pedig szívesen játszadoznak mások idegeivel és inkább horror témában alkotnak. Ez egyéntől függ. A napokban volt lehetőségem beszélgetni  valakivel a műfajokról. Pontosabban a reál és fantasy történetek közötti hasonlóságokról és különbségekről, majd szóba kerültek a történelmi jellegű történetek, amelyek nagyobb falatnak bizonyulnak mindkét témánál. Szerintem nem az a lényeg, hogy milyen műfajban alkotunk, hanem hogy abban a műfajban miképpen. Vannak, akik többfélével megpróbálkoznak, mire rátalálnak arra, amelyikben a legjobban tudnak alkotni, s amelyben a legtöbbet ki tudják hozni magukból. Emellett pedig vannak azok az írók, akik több műfajban alkotnak egyszerre Ez utóbbihoz csak annyit fűznék hozzá, hogy egy műfajjal hozamosabb ideig kell foglalkozni és nem szabad ugrálni a témák között, mert akkor eltűnik az a bizonyos ráhangolódás és koncentráció, mi a mű megszületéséhez kell. Amikor kiválasztunk egy műfajt, részletesen körül kell járnunk. Minden egyes sarokba be kell világítanunk, el kell oszlatnunk a ködöt, hogy tisztán lássuk az egész területet, ahol dolgozni fogunk.Legjobb példának a történelmi jellegű történeteket tudnám felhozni. Ha egy ilyenbe kezdünk bele, nem elég tisztában lenni a helyszínekkel és a szereplőkkel. Tudatában kell lennünk, az akkori divatnak, étkezési szokásoknak, hagyományoknak, akcentus és nyelvhasználat, tudományok. Ez pedig nagyon időigényes munka. Nem szabad felszínesnek maradni. Kutatni kell, és minden szemszögből rávilágítani a tényekre. De ez a fajta körüljárás igaz a többi műfajra is. Kiismertnek kell benne lennünk, hogy maga az olvasó se vesszen majd el a rengetegben.

Ti mit gondoltok erről? Melyek azok a műfajok, amelyben szívesen alkottok? Amelyben írtok, hasonló témájú könyveket is olvastok, vagy ez teljesen különböző?

5 megjegyzés:

Anne Wolf írta...

Szia!
Én a szerelmes történeteket szeretem olvasni, de az írásban jobban szeretem a fantasyt, én a saját kitalált világomban érzem jól magam.
Nagyon jó lett ez a bejegyzés, kíváncsi lennék kivel beszélgettél. Ugye elárulod?
n.n

Szatti írta...

Szia Anne!

Örülök, hogy tetszett a bejegyzés, és hogy elmondtad a személyes véleményed. Akivel pedig beszélgettem, nos... lehet, hogy a jövőben majd nyilatkozik itt a blogon is, nem tudom. De egyelőre nem szeretném őt elárulni;) Puszi

B. P. Haidey írta...

Sziasztok!

Szerintem mindenki abban ír jól, amiből sokat olvasott. Én most romantikussal próbálkozom. Szerintem nem olyan rossz. :P
Fantasyírás szerintem ugyanolyan strapás, mint a történelmi, mert ha valaki jól csinálja, akkor felépíti az egész birodalmat. Az pedig sok-sok idő és munka. Mint Tolkien. Ezért eddig ebbe bele sem mertem kezdeni. Pedig lenne egy sztorim. Talán, ha nyugdíjas leszek. :D
Addig maradok a realitásnál. Abban kiismerem magam. Többnyire.
Pussz!
Hédi :)

Syro írta...

Sziasztok!

Érdekes kérdés, én sok műfajból olvastam már, és mindegyikben találtam olyan könyvet, ami nagyon tetszett. Én is írogatok történeteket, többségében a realítást keverem egy kis misztikummal, fantasy-val. Még kevésenk tartom a tudásom ahhoz, hogy egy teljesen új viláogot teremtsek, de gyűjtögetek hozzá, és kitudja, egyszer megszületik majd az a mű is. Addig meg alapozok, és igyekszem kipróbálnimagam minden műfajban. Erre meg kimondottan jók a Penna feladatok, köszi :)
Syro

Névtelen írta...

Sziasztok!
Én mindent összeolvasok, az ifjúsági regényektől a horrorig. :) Írni általában irreális dolgokat szoktam. Ez alatt azt értem, hogy nem fantasy, hanem valóságos dolog, de olyan, amire még nem nagyon volt példa a valóságban. Nehéz ezt megfogalmazni...
Egyébként általában egymással teljesen ellentétes kritikákat szoktam kapni. Például apukám azt mondta a készülő regényemre, hogy érezni rajta, hogy a magam 16 évével még nem teljesen vagyok tisztában az élet dolgaival. Ezzel szemben egy ismerősöm azt mondta, ha nem tudná, hogy én írtam, azt hinné, hogy egy megcsömörlött, elvált, 30as nő írta... :D Szóval ezzel nem igazán tudtam mit kezdeni, de igyekszem odafigyelni, hogy sok hülyeséget ne írjak... :)

Emmy