2011. december 7., szerda

Hasznos Tudnivalók Íróknak - Cikk

A regényírást nem lehet 10 pontban meghatározni. Ezen szabályok között akad vicces, komoly és számunkra értelmetlen is, de azért az biztos, hogy egy ekkora embertől mindegyik megfontolandó. Hogyan írjunk regényt - Elmore Leonard szerint. [forrás]



Elmore Leonard, a kortárs amerikai írók egyik meghatározó alakja márciusban (újra)publikált egy érdekes könyvet a regényírás 10 szabálya címszavak alatt. Az amerikai szerző ebben a saját tanácsait közli, szerinte például fontos, hogy 100 ezer szó leütése során legfeljebb háromszor használjunk felkiáltójelet. A Guardian készített egy vázlatot Elmore Leonard szabályaiból.

  1. Elmore Leonard első szabálya szerint sose kezdd azzal a könyvet, hogy milyen az időjárás. Főleg akkor ne, ha ezt a hangulatkeltés eszközeként használnád. Az olvasók a karakterekre kiváncsiak, nem pedig az időjárásra.
  2. Kerüld a prológust, nincs annál bosszantóbb, amikor az előszót követő bevezetőt egy prológussal kell folytatnia az olvasónak. A prológus általában egy előzményt vagy háttérsztorit mond el, és azt bárhol el lehet helyezni a regény során.
  3. Sose használj egyéb igét a „mondta / mondja” ige mellett a párbeszédek leírásánál. A mondta kevésbé tolakodóbb, mint a dünnyögte, lihegte, a figyelmeztette, a hazudta igék. Elmore Leonard azt állítja, hogy egyszer egy Mary McCarthy regényben egy párbeszédnél az ünnepélyesen bizonygatta („she asseverated”) igénél abba kellett hagynia az olvasást és meg kellett néznie a szó pontos értelmét egy szótárban.
  4. Sose használj határozószót a mondta ige mellett. Leonard szerint zavaró és megszakítja a párbeszéd ritmusát.
  5. Gazdálkodj okosan a felikáltójelekkel, kettőt, legfeljebb hármat használhatsz 100 ezer szó leütése közben.

  1. Sose használd a hirtelen és az elszabadult a pokol kifejezéseket. Leonard szerint ez a szabály nem szorul különösebb magyarázatra, de megjegyzi, hogy azok az írók, akik gyakran használják a hirtelen kifejezést, bőkezűen bánnak a felkiáltójelekkel is.
  2. Takarékosan használd a különböző tájszólásokat. Ha egyszer elkapott a hév és elkezded aposztrófokkal telerakni a szöveget, azon veszed észre magad, hogy képtelen vagy leállni.
  3. Kerüld a karakterek részletes fizikai leírását. Példának Ernest Hemingway-t említi, a Fehér elefánt formájú hegyekc. novellájában az egyetlen fizikai leírás ennyiből áll: „a nő levette a kalapját és az asztalra tette”.
  4. Kerüld a tárgyak és tájak részletes leírását – Elmore Leonard szerint ez alól Margaret Atwood kivételt képez.
  5. Végül pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy ki kell hagyni minden olyan részt, amit az olvasó legszívesebben átugrana. Azt mondja, gondolkozz az olvasó fejével, és hagyd ki azokat a hosszú prózai bekezdéseket, ahol a szavak egybefolynak az olvasó szemei előtt.
Elmore Leonard 10 szabályát lehet ugyan vitatni, sikerei viszont arról tanúskodnak, hogy ő bizony ért az íráshoz. Jelenleg a Justified sorozat főszereplőjének, Raylan Givens marsallnak egy új történetén dolgozik.

Kinek hogyan tetszett a cikk? Miben értetek egyet és miben nem? Várom a véleményeket, hozzáfűznivalókat!:)

4 megjegyzés:

Syro írta...

Szia!

Elolvastam, de ha ez alapján kéne megírnom bármilyen művet, azt én igen sekélyesnek érezném. A magyar szókincs igen gazdag ahhoz, hogy kellően választékosan tudjuk kifejezni magunkat. Itt most arra a pontjára utalok, mikor szerinte mindig a "mondta/mondja" igét önmagában használjuk.
És az, hogy neki külön meg kellett néznie a szótárban mit is jelent az "ünnepélyesen bizonygatta" kifejezés, számomra ez csupán az ő szegénységi bizonyítványa. Lehet rám azt mondani, hogy kötekedő, de nálunk ezzel a színvonallal nem sokra menne, legalábbis szerintem.
Aztán az a pont vitte a pálmát, mikor közölte, hogy ne írjunk részletes fizikai leírást a karakterekről, meg hogy se tárgyról, se tájról ne írjunk részletes bemutatót. Akkor mégis mi a jó csudáról írjunk? Őszintén szólva nem igazán értem a sikerének a miben létét, én inkább Stephen King - On Writing: A Memoir of the Craft (nélunk Az írásról címen jelent meg) és Orson Scott Card - Character and Viewpoint illetve How to Write Science Fiction and Fantasy műveit olvastam hasonló témában és sokkal jobbnak, hasznosabbnak bizonyult. Ennek a jómadárnak (Elmore Leonard) se ártana elolvsnia ezeket, amúgy mindnekinek ajánlani tudom.(online magvan)
Bocsi a kifakadásomért , de ezt hozta ki belőlem.

Puszi Syro

Szatti írta...

Szia Syro!

Semmi gond nincs a kifakadásoddal:) A bejegyzést csak azért tettem fel, hogy lássátok, amiről ír, beszél, de nem feltétlen értek vele egyet. Vitatémaként tettem fel, hogy ti is elolvashassátok és köszönöm a véleményed. Én is egyet értek veled. Nem igazán értem azt, ahogyan ő ír és gondolkodik, de érdekesnek tartottam megosztani veletek. Köszi, hogy írtál:) Puszi és sajnálom, hogy így felhúzott:):D

Syro írta...

Szia Szatti!

Ugyan már semmi gond, ha vitatéma, akkor helyben is voltam :) Egyébként köszi, hogy olvashattam, mert azért hasznos volt, még ha nem is értettem minden pontjával egyet. Látni kell mások nézőpontját is, hogy kellően tájékozott legyen az ember, és így az enyém is:)
Puszi Syro

Vivri írta...

Sziasztok :D

Hát igen, én pontosan egyetértek veletek. Engem az a pont fogott meg legjobban, hogy kerüljük, a tárgyak személyek leírását, a tájakét is egyaránt... Mondom oké, de akkor mégis miről írjak? Mi legyen a történet kerek és egész? Ne segítsek elképzelni az olvasónak azt, amit én látok? Hol van, mit csinál és mikor?

A másik dolog, érdekes dolognak találtam, mert én ilyen bejegyzést nyertem nálatok éppen, hogy én miket írtam/tanácsoltam miben egyezik és miben, mond ellent, esetleg mit említ pluszban.... Hát, én nem vagyok sikeres író, még csak amatőr hírében sem állok talán, de írni szoktam és amiket megfogalmaztam, azokat úgy gondoltam, persze nekem is tetszik a bejegyzés, mert megismertem ennek az embernek a látásmódját, és ha ekkora sikernek örvend, akkor tudhat valamit. DE (megint az a varázs szó :)) mindenkinek meg van szerintem a saját stílusa, saját praktikája. Akkor a jó, ha saját dolgaidat követed. Persze nem jelenti azt hogy nem kérheted ki más véleményét, és nem kaphatsz kritikát, ami néha jobban is esik mint bármely dícsérő szó.:)

Köszi, szerintem hasznos volt... és vitatémának tökéletes :)

by Vivri