2013. október 31., csütörtök

Vendégírónk, Hikari gondolatai - Ebook kontra könyv

Igazán érdekes témáról kell írnom és őszintén bevallom elgondolkoztam már magam is ezen a kérdésen, amiről ki kell fejtenem a véleményemet. A témát elemezve az a gondolat futott át az agyamon, hogy az internetes könyvformátum és a papír alapú könyv két kornak a találkozása. A modern, fejlett technológiák korának és a régi, évszázadokat átívelő időszakok találkozása. Az E-book és a a papír alapú könyv mellett is van pozitív érvem. Kezdeném az E-bookal.

Nos, az E-book egy könnyen elérhető opció, hiszen a mai világban már a legtöbb ember rendelkezik okos telefonnal és, vagy táblagéppel, így az internetről letöltve az adott regényt, olvasmányt percek alatt megszerezhetjük. Láttam nem egyszer, hogy a buszon így olvastak. Ha az ember nagyon rohan, de nincs ideje elmenni könyvtárba vagy beugrani a legközelebbi könyvesboltba, akkor igen praktikus megoldásnak tartom. Konkrétan nem az E-book részhez tartozik, de szeretném megosztani veletek a személyes tapasztalatomat. Többen írnak regényt az ismerőseim körében és jó néhányan a számítógépre írják a fejezeteket. Találkoztam olyan személlyel is, aki füzetbe írja a történetet, de végül begépeli az oldalakat és felteszi az internetre. Úgy gondolom, hogy a gépen való írás is azt mutatja, hogy mennyire fejlett világban élünk és talán ez az alapja az E-book megjelenésének és esetleg a későbbiekben nagyobb népszerűségnek fog örvendeni, de egy biztos idáig nem szorította ki a hagyományos könyveket. A pozitívumok mellett néhány negatívumot is, amit megemlítenék. Az első, hogy a fényhatások egy idő után nem tesznek jót a szemnek és nem hiszem, hogy a lelkes olvasó pont a legizgalmasabb résznél hagyná abba az olvasást. A másik pedig, hogy egy könyvet bármikor a kezünkbe foghatunk és az ágyban is olvashatunk, ami asztali számítógép mellett elég nehezen kivitelezhető. Persze, ha az embernek táblagépje, laptopja esetleg okos telefonja van az ágyból is tud olvasni, de úgy gondolom, ha valaki lepihen olvasni, akkor papír alapú könyvbe szeretne elmerülni és nem a mindennapi kijelzőt, képernyőt nézni.

A papír alapú könyvről csak pozitív véleményem van, így annak ellenére, hogy írok és jó néhány barátom művét a gépen olvasom, nekem mégis a könyvet a kézzel fogható változat jelenti. Az internetes könyv lapjait nem tudom megérinteni, igaziból szerintem annak borítója sem lehet. Úgy vélem nem csak én szeretem a könyvek lapjainak jellegzetes illatát. A kötelező olvasmányok és a régi klasszikus elvesztenék a varázsukat, ha E-book-os formátumba kellene olvasnia a diákoknak. Véleményem alapján a régi nagy írók, költők úgy alkottak maradandót, hogy azt lapozni lehessen és ne görgessünk az egérrel, hogy elolvassuk a következő oldalt. Évszázadok hagyományát tehetné tönkre az E-book, ha a könyv megsemmisülne. A könyvesboltok, a könyvtárak az antikváriumok olyan élményt nyújtanak az embernek, amit a világhálón keresztül nem élhetünk át. Én is a gépen írok, szeretem ezt a megoldást, mert praktikus és mégis az a legnagyobb álmom, hogy egyszer a kezembe tarthassam a könyvemet.

Összegezve az E-booknak is megvannak a maga előnyei, de mégis a könyv a kézzel fogható változat. Az E-book az a modernség miatt jelent meg, mert annyira a technológiára és a számítógépekre támaszkodunk. Úgy vélem meg kell tartani az egyensúlyt a fejlődés és a régi hagyományok között. Vannak dolgok, amiket nem lehet az internet és a kütyük segítségével elintézni. Szerintem hagyományos könyv mindig is lesz, hiszen a könyvkiadók és a könyvesboltok csődbe mennének, ami nem kevés anyagi bukással jár. Ezt nem engednék a cégek, arról nem is beszélve, hogy mindig lesz olyan ember, aki kivételt képez valamiben, így biztosan lesz olyan is, aki nem akar majd virtuális regényt olvasni. Ennek ellenére kíváncsi vagyok néhány évtized múlva mennyire lesz elterjedt az E-book és az iskolákban az oktatás, hogyan fog működni. Azt is eltudom képzelni, hogy a tankönyveket felváltja a laptop vagy valami hordozható virtuális „tankönyv”. Ennek ellenére, ha ez így is lesz, büszke leszek arra és büszkén fogok róla mesélni, hogy nyomtatott könyvekből tanultam és ismertem mi az igazi olvasás élménye az E-book megjelenése előtt. 


Nincsenek megjegyzések: