2013. október 17., csütörtök

Vendégírónk, Niky bejegyzése - Elektronikus vs. papír alapú könyvek



 Sokat gondolkodtam a feladaton…
 A mai világban sok ember, ha meglát egy kétszáz oldalnál hosszabb könyvet, a szemét forgatva kerüli el azt messziről. Sokan egy interneten talált az átlagosnál hosszabb cikket már el sem olvasnak. Mégis vannak olyanok, akik mindennap a kezükbe veszik a kedvenc könyvüket, beszerzik a legújabbakat, vagy megnyitnak egy-egy blogot, ahol még nem ismert írópalánták történeteit olvashatják. Sokan nem adnak ki pénzt a kezeik közül azért, hogy könyvet vásárolhassanak, mondván, hogy majd elolvassák azokat online, nekem mégis tele vannak a polcaim velük. Mindkettőnek megvannak a maguk előnyei és hátrányai – mint ahogy minden másnak is. Be kell látni, hogy mennyivel egyszerűbb három kattintással megnyitni egy oldalt, ahol minden le van írva, mint elmenni egy könyvesboltba és ott megvenni ugyanazt, nekem mégis megéri az utat.

 Kezdjük azzal, ha valaki interneten olvas, az olcsóbb, és mivel a pénznek ma már nagyon fontos szerepe van az életben, ez egy elég kiemelkedő előny lehet. És sok energiát és időt spórolunk meg vele. Ezzel szemben ott vannak a könyvtárak, és online is meg lehet rendelni a könyveket. Sok embertől hallottam azt, hogy jobb, egyszerűbb, ha inkább egy ebook-ot olvas. A szereplők, a történet, a helyszínek, minden ugyanaz. A cselekmény nem változik, az idő is ugyanúgy telik, mintha egy könyvben lapról lapra haladnánk. De a várva várt hatás elmarad. Nem érezhetjük a frissen nyomtatott könyv illatát, nem simíthatjuk végig az oldalakat, ahogy a betűk követik egymást. Nekem bárki bármit mond, mindig is a könyvek híve maradok. Szeretem, ha amit elolvastam a polcomon pihen addig, ameddig nem döntök úgy, hogy újra át akarom élni mindazt, ami benne történt. Személy szerint engem könnyű lenyűgözni, így szeretem látni az olvasmányokat. Csupán a tudat, hogy az enyém lehet, megnyugtat. Ha ránézek néhány könyvre, eszembe jut, mi történt benne, miről olvastam, és mosolyognom kell. Szeretem nézni őket, tanulmányozni a borítón lévő ábrákat, embereket, tárgyakat, és gondolkozni. Mindezt egy ebook elolvasása után nem tehetem meg.
 Persze vannak dolgok, amiket nem vehetek meg könyvben, hisz nem publikálták őket. Néhány fantasztikus tehetség írásait csak interneten keresztül olvashatjuk, mégis azt érzem, kár lett volna kihagyni. Néha, ha elkezdek egy ilyen történetet, képtelen vagyok befejezni még akkor sem, ha már alig-alig látom a betűket és a belőlük alkotott szavakat. 
 Végeredményben jó, ha van a közelben internet, mert nem mindent lehet megvenni vagy kikölcsönözni. Sokszor csak sétálgatok egy könyvesboltban, hogy kiválasszak egyet, majd szoruló szívvel, torkomban gombóccal kell otthagynom a többit. Aztán ott vannak a még fel nem fedezett tehetségek is, és még sorolhatnám. De az érzés, amikor egy könyv annyira izgalmas, hogy nem tudod letenni, csak végig száguldasz az oldalakon, aztán lapozol, hogy megtudd, milyen kalandokat rejt a többi… felbecsülhetetlen. Ha számítógépen olvasunk, ezt nem érezhetjük át. Ma már minden második embernek van blogja. Belátom, sokkal egyszerűbb bekapcsolni egy gépet, felnyitni egy laptopot és olvasni. Könnyebb publikálni a műveket, minden sokkal egyszerűbb. De számomra még sincs annál jobb érzés, minthogy kinyitom a legújabb könyvemet az első lapon, és amint megcsap a belőle szálló illat… nekem ott kezdődik az olvasás. 

Nincsenek megjegyzések: