2014. május 18., vasárnap

Penna Levelek - Távolság az írás és közöttem

Kedves Szatti!

Van egy kis gondom az írással, és nem tudom mit tegyek. 
Nemrég csendült le a vizsga időszak - de még előttem áll kettő-, és azóta nem igazán találom a szavakat, ha novellát vagy bármi mást szeretnék írni. Igazából úgy érzem teljesen eltávolodtam az írástól, mintha már nem okozna akkora örömöt, mint régen. A vizsgák előtt szinte hozzá se nyúltam a billentyűhöz, és azóta, mintha elszállt volna minden. A barátnőm szerint csak azért van ez, mert stressz alatt voltam/vagyok. Tényleg lehet erről szó? Vagy csak ihlet hiány? 
Nem tudom mit tegyek, és kezdek pánikba esni. 
Tudsz esetleg valamit tanácsolni? 
Válaszodat előre is köszönöm!

Én is így vagyok, hasonlóan hozzád. Mögöttem néhány vizsga, de a vizsgaidőszak ténylegesen csak most kezdődik, szóval... nem igazán van időm az írásra és az utóbbi hetekben vagy egy-két hónapban nem nagyon foglalkoztam vele. Emiatt tudom és érzem is, hogy eltávolodtam tőle és nehezebb lesz visszazökkennem, ha újra sikerül utolérnem magam, viszont téged is arra tudlak biztatni, amire magamat is: nem tűnik el az ihlet vagy az írás iránti kedv, csak mert az időhiány megfoszt a lehetőségtől, hogy írjak és haladjak azzal, amivel szeretnék.
Nem kell pánikba esned és elkeseredned, hogy nem találod úgy a szavakat. Igaza van a barátnődnek... csak a stressz utóhatása, ami még mindig rád nehezül kissé, de biztosan túl leszel rajta, amint ténylegesen fellélegezhetsz a vizsgaidőszak hatása nyomása alól. 

Ha a kedved és időd megvan hozzá, csak éppen a sikert nem érzed abban, amin éppen dolgoznál, próbálj kisebb dolgokat írni, ne nagy dolgokba belefogni és ha lehetőséged van ismét megérezni a sikerélményt, hogy valami kikerült a kezedből és neked is tetszik, talán visszakapod azt a motivációt vagy inspirációt, ami ezelőtt megvolt. Amikor én hosszabb időre abbahagytam az írást, mert túlságosan lekötött az egyetem, néhány hónap múlva hiába ültem laptop elé, hogy na most már ráérek és folytatnám, sehogy sem ment a dolog... az akkori írásom ugyanazon hangját nem találtam, nem tudtam felvenni a történet fonalát és sehogy sem tetszettek a szavak, amiket kicsikarni akartam magamból. El kellett telnie néhány hétnek, mire újra rá tudtam hangolódni a történet írására. Igyekeztem olyan zenéket keresni, amik hangulatban emlékeztetnek arra az érzésre, ami a történethez köt... próbáltam olyan filmeket nézni vagy könyveket olvasni, amelyek témában megközelítik, majd egyszer csak visszakaptam az ihletet. Beugrott egy jelenet, ami megtetszett, leírtam és bár nem volt tökéletes, csak egy nyersebb változata annak, ami a fejemben volt, mégis örültem, hogy végre képes voltam haladni és hozzátenni valamit az eddigiekhez.

Adj időt magadnak és ne keseredj el most... lehet el kell telnie néhány napnak, hétnek vagy akár egy hónapnak is, mire kitisztul annyira a fejed, hogy ismét át tudd magad adni annak az érzésnek, ami akkor jár át, ha írsz. Azt a nyugalmi állapotot nem könnyű megtalálni... kitartás és ne feledd: akkor is írsz, amikor nem írsz. Bár ténylegesen lehet, hogy nem ülsz gép vagy papír előtt, fejben akkor is alkotsz és tudatalatt működnek a gondolataid. A körül forognak, ami foglakoztat és előbb-utóbb bevillan majd, miképpen és hogyan folytasd! :)

Remélem, segítettem neked valamelyest! :)

Nincsenek megjegyzések: