2014. december 28., vasárnap

Calibre program használata, avagy hogyan konvertáljunk könyveket



Ha már ennyire az ebook témájában mozgunk és ennyien bombáztatok emailekben a kérdéssel, miszerint én mit használok, hoznék egy bejegyzést arról, miképpen is lehet kedvezőbb formátummá alakítani a meglévő pdf könyveket. Nem mindenki él ezzel a lehetőséggel, mert egyrészt nem akar vele bajlódni és jó az úgy is, másrészt vannak, akik nem értenek hozzá és nehézséget jelent számukra a fájlok átalakítása. Remélem, sokak hasznára válik a bejegyzés és talán néhány rövidebb leírással és magyarázattal, egyszerűbbé válik a könyvek konvertálása és a Calibre, mint ebook program használata.
Biztosan vannak más alkalmazások is, amelyek megfelelnek a célnak, de én a Calibre-t használom, amióta csak az eszemet... na jó nem, de amióta ebook-om van. Ezt ajánlották, nekem ez vált be, de természetesen más programok is működhetnek nekünk megfelelően, abban viszont nem vagyok otthon, így nem is említenék mást személyes használatra.

Először is, egy rövid ismertetéssel kezdeném, hogy mi merre található és az hogyan használható a programban. Nagyon én sem ismerem és biztosan vannak olyan részei, opciói, amelyeket nem használok ki, de arra a célra, amire nekem kell, tökéletes. Az ismertetéshez a saját Calibre felületemet használom, amit printscreen-nel lementettem. Mivel a program teljesen magyar (a szoftverbázis oldaláról ingyen letölthető), így nagyon sok minden teljesen evidens és könnyen használható. Ugye, a menüsoron több lehetőség is található, mint gyors gombok... ezek közül is csak a szükségesebbeket említem: 

1. Új könyv (új könyv hozzáadása a könyvtárhoz)
2. Metaadatok szerkesztése (a kijelölt könyv részletes testreszabása)
3. Konvertálás (könyv formátumának megváltoztatása)
4. Olvasás (könyv megjelenítése)
5. Könyv letöltése (Amazonról vagy más oldalakról való könyvbeszerzés)
6. Könyv törlése (könyv törlése a Calibre könyvtárból, az Ebook készülékről vagy más forráshelyről)
7. Calibre (a könyvtár tartalmának, annak mentési helyének megváltoztatása)

A képekre kattintva, nagyobban is megtekinthetitek őket!

Ami szerintem feltétlen szükséges és hasznos, az a Metaadatok szerkesztése. Persze, nem muszáj kihasználni, de ha szerettek a könyvekkel aprólékosabban foglalkozni, akkor érdemes átböngészni, miket is lehet benne szerkeszteni. Amit én mindig megcsinálok, az a könyvek borítójának beállítása. Ha nem is könyvesboltban vett példányról van szó, szeretem külsőleg is testre szabni és nem csak átformálni a formátumát, olvasható változattá. Valamint segítséget jelenthet akkor, ha rengeteg könyvünk van és a cím nem mindig mond vagy közül sokat. Borítóról nekem könnyebb beazonosítani egy-egy könyvet. S nem utolsósorban, szebb, ha képekkel látjuk el őket. A metaadatokban, egyrészt is ezt megválaszthatjuk, tallózhatunk a gépünkről, ha előzőleg lementettük a google segítségével nekünk tetsző borítót, mindemellett pedig tartalmat is illeszthetünk a könyvhöz. Alapvető lehetőségként, címkézhetjük a könyvet, kategóriába sorolhatjuk - már ha használunk ilyet a programban -, valamint láthatjuk a jobb sarokban azt is, hogy milyen formátumban van meg a könyv. Itt lehet többet is hozzácsatolni, ha szükségünk van rá. Továbbá, hogy az aprólékosságot érzékeltessem, megadhatjuk a könyv kiadásának dátumát, a kiadó nevét. Ezek mind-mind olyan lehetőségek, amelyek tényleg csak akkor szükségesek, ha szeretünk ezzel szórakozni, időt ráfordítani.


Ami nekem fontos és amit gyakran használok, az a Konvertálás menüpont. Itt is személyre lehet szabni néhány dolgot, de nem annyira részletesen, mint a Metaadatokban. Viszont, ami különbséget jelent, hogy itt belenyúlhatunk a könyvbe, annak szövegébe és formázhatjuk, alakíthatjuk az oldalt található lehetőséget szerint. Én nem nagyon használom. Egyszer próbáltam megoldás találni arra a problémára, hogy miért úgy jeleníti meg a szöveget, hogy egy sor mondat, egy sor enter... nagyon rossz volt ennyire tördelve olvasni, de végül megoldottam és nem a Calibre által. Erre még kitérek. Viszont, érdemes átfutni a címeket és, talán a Megjelenés az, amelyben lehet ezt-azt hasznosan változtatni, de nem tartom kimondottan szükségszerűnek. 
Amit kihasználok ebben a lehetőségben, az maga a Konvertálás, miszerint átalakítok egy ebook formátumot egy másikká, és itt az ebook-on van a hangsúly. Pdf-et sosem alakítok a Calibre-vel, mert valahogy sosem olyan lesz az eredmény, amilyet szeretnék. Ha letöltök egy prc vagy a azw3 könyvet, nekem valamiért nem mindig jeleníti meg a Kindle készülékem. Tapasztaltam, hogy csak a mobi-t szereti, így igyekszem csak abba konvertálni és csak ilyen formátumot ráhúzni. Itt pedig ezt tökéletesen meg tudom csinálni, és nem sérül a fájl, nem változik meg a szöveg elrendezése, nem válik darabossá, stb. Ahogy a Metaadatoknál is, itt is változtathatunk a könyv címének és írójának a nevén (nekem ezt gyakran felcseréli, amikor hozzáadom a könyvtárhoz, érdemes ellenőrizni, mielőtt konvertáljuk) és szintén beállíthatom a borítót, ha nem tartozik alapból a könyvhöz. Némelyiket, ha lementem, jó borítóval jeleníti meg. Ez függ a feltöltőtől, akitől lementettem.


Most pedig jöjjön az, amiről beszéltem, hogy még kifejtem részletesebben. Ez pedig a pdf átformálása mobi, epub, prc vagy más ebook formátummá. Mint mondtam, nem a Calibre-vel készítem, mert szinte 80%-ban rosszul végzi el és nem szeretek feleslegesen időt fordítani semmire. Így, amikor megszerzek egy könyvet pdf-ben és a készülékre akarom húzni, előtte egy online program segítségével docx formátummá alakítom. Ezt bármilyen neten található program elvégzi, de belinkelem azt, amit én használok: http://convertonlinefree.com/
Ezzel a programmal gyorsan és egyszerűen tudom átalakítani a pdf-et docx formátummá, és ezután már jöhet is a Calibre, amely a docx-et nagyon szépen változtatja át ebook- ba, legyen szó akár mobiról vagy epubról. Ezzel a módszerrel sikerült kiküszöbölnöm azt a hibát, hogy ne legyen tele a szövegem enterekkel és tördelésekkel, hanem szép, egybefolyó legyen a megjelenés.
Egy másik hasznos program: http://www.zamzar.com/convert/docx-to-pdf/
Ez hasonlóan az előzőhöz, szintén átkonvertálja a fájlokat docx-be vagy bármi másba, csak sokkal több a lehetőség, mint az előzőben. Ami különbséget jelent, hogy nem ajánlja fel a gépünkre való lementést, hanem emailben küldi el az átalakított könyvet. Viszont, mindkettőt használom és csak ajánlani tudom.

Továbbá még egy ajánlott oldal. Itt sokféle lehetőség közül választhattok, miszerint mit mibe akartok konvertálni. Gyors és egyszerű: http://www.epubconverter.com/

Lényeg a lényeg: nem tudom, ki milyen problémát észlel a könyvek átalakításánál, viszont amit fontosnak tartottam ebben az ismertetésben, az a pdf konvertálása ebook formátummá, és annak körülményei, miszerint nem jó rögtön a pdf-et mobivá vagy epubbá alakítani. Nekem bevált módszer, hogy először docx formátummá alakítom és csak ezután használom a Calibre Konvertálás lehetőségét, de persze a tapasztalatok eltérőek lehetnek és nem mindenkinek ugyanaz válik be.

A Calibre programról pedig összegzően szólva: én teljesen meg vagyok elégedve a lehetőségeivel, amiket nyújt és amiket használhatok. Pozitív, hogy eltárolja a könyveket és nem kell külön a gépemen, mappában gyűjtögetnem őket. Ebben a könyvtárban mindent megtalálok, akár pdf-ben, akár mobibanvan rá szükségem. Elláthatom borítóval, leírással, tartalommal, továbbá kategorizálva könnyen és egyszerűen rendszerezhetem őket. Ha pedig csatlakoztatom az ebook készülékemet a géphez, a program azonnal felismeri (a felső menüsávban megjelenik az ikonja) és hozzá is adhatom a kívánt könyveket. Aki ebook készülékkel rendelkezik, szerintem ez az a program, amely könnyen használható számára és amelynek érthetően átlátható a menürendszere.

Remélem, mindenki számára érthető volt a bejegyzés! Igyekeztem egyszerűen magyarázni, és nem túlbonyolítani. Ha kérdésetek van, nyugodtan írjátok meg és segítek, ha tudok! :)

Nincsenek megjegyzések: