2014. december 20., szombat

Vendégírónk, Márkus Kata gondolatai - Ebook kontra könyvek


Amikor elolvastam, hogy miről kellene véleményt írnom, első gondolatom az volt, hogy kérek egy másik témát. Bevallom őszintén, sok tapasztalatom nincs, olvastam ugyan e-könyvet, de én úgy döntöttem, maradok a papír alapú könyvek olvasásánál. 
Hogy miért? 

Fiatal koromban, amikor még nem volt internet, imádtam könyvesboltba járni. Már a boltajtóban olyan semmihez nem hasonlítható finom könyv illat fogadott, hogy nem lehetett nem bemenni. Szerettem a könyvekkel ismerkedni. Voltak könyvek melyeknek a borítóját olyan csodásan szépre készítették, hogy mágnesként vonzotta a szememet, Szinte felkínálta magát, hogy fogjam a kezembe, nézegessem, simogassam, olvassam el a tartalmát, az ajánlásokat, és vegyem meg... 
Első alkalommal nagyon ritkán vettem meg a kiválasztott könyvet, mert otthon még osztottam szoroztam, de kevés kivétellel, második alkalommal már boldogan vittem haza. Néha azért sikerült rosszul választanom, gyönyörű külső bizony tartalmatlan belsőt takart. 
Napjainkban már sokkal egyszerűbben is vásárolhatunk könyvet, például a Web áruházakból. Keresgetjük, kiválasztjuk, kihasználjuk a kedvezményeket, és választhatunk különböző fizetési módok közt. Majd várjuk a futárszolgálatot, aki házhoz szállítja a megrendelt könyvet, amit kapkodva bontunk ki csomagolásából, mert szeretnénk minél előbb megérinteni, bele lapozni, olvasni.

Úgy gondolom, akinek nem volt része hasonló élményben az nem tudja miről maradt le, mert az E-book olvasása ezt az élményt olvasójának nem tudja megadni. 
Viszont ami mellette szól, nem kell könyvekkel teli polcokat kerülgetni a lakásban, és mégis akár több száz könyv tulajdonosai lehetünk. Ha utazunk, nem kell csomagjaink mellett nehéz könyveket is cipelnünk, és bizony ez a kényelmesebb megoldás, ha olvasni akarunk. A technika fejlődése megállíthatatlan, és napjainkban már nagyon sokan így olvasnak könyveket.
Családomban az egyik testvérem, a gyermekeitől kapott e-book olvasót. Tudom, hogy mióta megkapta szinte "összenőttek," és ha van ideje állandóan olvas. 
Elküldtem neki témámat, és kértem segítsen egy kicsit, írja le véleményét. Arra gondoltam, így első kézből kapom a hiteles információt.

Testvérem gondolatai az E-bookról:
"Szeretem az érzést, hogy több száz könyvet fogok a kezemben, és nincsen súlya. Bárhol elővehetem, olvashatom, nem kukucskál senki sem, hogy mit olvasok. Sokkal gyorsabban haladok, mint a papírral, 50 % után már hajtom, gyorsabban, gyorsabban. Szeretem, hogy, ha jelzi a lemerülést, még akkor is egy egész éjszakát is olvashatok rajta. Hamar fel tudom tölteni. Megjegyzi hol tartok. Szeretem, hogy mindkét oldalon lehet "lapozni", minimális ujjmozdulattal váltható a lap. Ha egész éjszaka olvasok rajta, akkor sem zavarja a szemem, (az enyém nem világítós) Még ami mellette szól, hogy sokkal olcsóbb, hiszen a legdrágább könyv is 2500 Ft körül van, akkor is, ha papírban 5000 Ft, és most már szinte a papírral egy időben juthatunk hozzá. És nem kell hozzá fákat kivágni!
Egyetlen dologgal nem tudtam megbarátkozni, amit hiányolok, az a visszakeresés. Mert akkor elveszítem azt az állapotot, ahol tartok. Mert hiába írja ki nekem, hogy 27%, az lehet, hogy 3 oldal, lehet, hogy 12 oldal. A megoldás nálam az, hogy egy kis cetlivel kezdem az olvasást, felírok rá néhány dolgot, aztán úgy mindenre tudok figyelni, követhető." 
Röviden és tömören ennyi infót kaptam testvéremtől. 

Tudom, ez most nem az én véleményem, de akár az enyém is lehetne... Meggyőződésem, hogy mindig lesznek emberek, akik szívesebben olvasnak kézzel fogható könyveket. Időnként átrendezik könyvespolcaikat, és nagyon örülnek, ha rátalálnak egy-egy elfelejtett, besárgult lapú régi kötetre. Pár hónapja én is így jártam. 
Könnyek potyogtak szemeimből, mikor az egyik kopott vászonkötésű könyvem első lapján, szép emlékű keresztapám bejegyzését olvastam, " Keresztlányomnak,1970 Karácsonyára". Egy pillanat erejéig, becsukott szemmel, gondolatban felidéztem azt a régi Karácsonyt. Jaj, de nagyon szép volt!  Szerintem, az e-book nem tud ilyen régi szép emléket előcsalogatni az emberekből. Bízom benne, még sok-sok évnek kell eltelnie ahhoz, hogy papíralapú könyveket csak a múzeumokban láthassunk.

Nincsenek megjegyzések: