2015. január 26., hétfő

Vendégírónk, Bee gondolatai - A novellaírásról okosan


Mit is nevezünk novellának? Ha régi jó barátunkat, Mr. Google-t kérdezzük ő cserébe egyből képen töröl minket egy Wikipédia oldallal, ahol a következő bölcs gondolatokkal tágítják a buksinkat:

„A novella a szépirodalomhoz tartozó kisepikai műfaj, régies neve beszély. Cselekménye általában egy szálon fut, és egyetlen sorsfordulat köré épül. Legtöbbször kevés szereplő jelenik meg benne. Lezárására jellemző a csattanó. A novella név az olasz nyelvben eredetileg olyan történetet jelentett, amely a mindennapi élet új helyzeteiből és eseményeiből veszi tárgyát; ez különböztette meg az epikától, amely a köztudatban élő mondai anyagból merített.”

És a többi. Újat nem mondott, mind tanuljuk ezt a suliban. 

Hősiesen be kell valljam, eddigi életem során nem sok saját gyártású novella keveredett ki a kezeim közül. Őszintén szólva egyre sem emlékszem amit befejeztem volna. Óte jóságos. De van egy. Te jó ég. Most jutott eszembe. De az, mint már valószínűleg kitaláltad, nem igazán fog hozzájárulni fényes írói karrierem kibontakozásához. Elfeledve (teljes joggal) pihen a c:\ meghajtó mappa tengerének alján, valahol Bikinifenéktől jobbra. És én tökéletesen elégedett vagyok ezzel. Füstölgős tragédia. De, térjünk rá arra amiért egybegyűltünk most itten. A novella írásra.

(Mindjárt jobban érzed magad, ugye kedves olvasó, hogy egy ilyen végletekig kompetens alaktól kapsz majd tanácsokat? Tudom. Én is téged.)

Ami fontos, ha ilyen műfaj keretein belül szeretnénk alkotni, nos… maguk a keretek. Egy regény cselekménye szabadon szerteágazó, több szálon vezetett, nem kötelezően de általában bőséges szereplőlistával rendelkező történet. Ami elindul egy bevezetéstől, és lassan megismerünk minden karaktert és indítékot és konspirációt és elméletet és tanúi leszünk egy szemet gyönyörködtető jellemfejlődésnek, kibontakozásnak majd az elkerülhetetlen katartikus végkifejletnek. Teszi mindezt meglehetősen hosszan, több fejezeten átívelve. Néha nem árt bele egy két plot twist sem, vagyis fordulat. A novella hasonlít, de mégsem ugyanaz.
Mint említettem fontosak a keretek. Itt nem fogod bemutatni Kis Kati egész családját és azok történetét, és hogy Kis Kati hogy találta meg az Egy Gyűrűt és indult el Mordorba. Nem. 
Itt kiragadsz egy számodra figyelemre méltó, a szereplő(i)d számára sorsfordító eseményt, történést, érzelmi benyomást és erre fókuszálva kanyarítasz egy történetet. Leírod, hogy mit érzett Kis Kati, mikor megtalálta azt a kénköves mennydörgős vackot. Leírhatod a pillanatnyi érzéseit, gondolatait, ahogy szembesült azzal, élete sosem fog már ugyanabban a csöndes hűs mederben folydogálni, hanem kezdetét veszi valami szívettépően izgalmas kaland, hív a messzeség, lobog a haj a szélben, naplemente. Pont. És novella.
Lehet úgy érzed, nem veszem elég komolyan ezt az egészet. De az igazság az, kedves olvasóm, hogy arra, hogyan írj, nincsen megfelelő tanács. Műfaji keretek akadnak, mint említettem, de igazából arról írsz és oly módon ahogyan csak akarsz. Hiszen ahogyan két tojás, két novella, két történet sem lesz egyforma. Sablonokat ne várj, azt senki sem tudja megadni. 



A novellák lehetnek hosszabbak, rövidebbek, lehet egy részes összefüggő, de akár két vagy több részre is tagolhatod. Ami elengedhetetlen, hogy mindig tartsd szem előtt amiről írni akarsz. Majdhogynem szó szerint. Hiszen ki volna jobban részese az általad írt történetnek, ha nem te magad. Te vagy a mindentudó és mindenható. Érezz, lélegezz, láss együtt a szereplőiddel. Játssz, alkoss és figyelj a helyesírásra, mert az kész kis ördögfióka tud ám lenni. Merj belevágni, engedd szabadra a fantáziád. Ez a tanácsom. Tipp: Ha a sztorid 58 fejezetes, az már nem novella.

„Ki akar író lenni? És miért? Mert az a válasz mindenre. … Amiért élünk. Hogy feljegyezzünk, leszögezzünk, építsünk, alkossunk, hogy rácsodálkozzunk semmiségekre, hogy dédelgessük a furcsaságainkat, hogy ne történjen semmi, de mégis tegyünk valamit, hogy csodás virágokat formázzunk, még akkor is ha az csak egy kaktusz.” — mondta Enid Bagnold, sokat látott angol íróhölgy megannyi sikeres művel és egy megfilmesített darabbal a háta mögött

Nincsenek megjegyzések: