2015. augusztus 4., kedd

Penna levelek - Egyszerűen nem megy az írás...


Kérdés: 14 éves vagyok, és pár éve foglalkozom az írással, viszont eddig egyetlen történetemet sem fejeztem be. Van legalább 3 félkész történetem, amiket azért hagytam abba, mert meguntam, és/vagy nem találtam elég jónak őket ahhoz, hogy tovább folytassam az írásukat. Most jelenleg van egy regényötletem, de még elég kidolgozatlan, és egy kicsit bele is kavarodtam. Van pár dolog a cselekményben, a világban, a karakterekben, amiket nem tudom, hogy hogy építsek fel, és hogy vezessem a történetet. Szóval már rengetegszer elterveztem, hogy egyszer leülök, leírom az összes ötletemet, és elkezdem írni ezt a regényt, de valamiért képtelen vagyok rá. Ez most lehet, hogy furcsán hangzik, de egyszerűen nem tudom rávenni magam az írásra, pedig szeretek írni. Nem tudom, hogy miért van ez. Ráadásul ezen a regényötleten kívül elég sok más, kisebb ötlet is kavarog a fejemben, sőt még ennek a történetnek is vannak különféle változatai a fejemben, és nem tudom, hogy melyiket lenne a legjobb leírni. Szerinted mit lehet kezdeni egy ilyen elakadáskor? Hogy vegyem rá magam, hogy végre írjak valamit, és hogy bogozzam ki a regényötletem cselekményében összekuszálódott szálakat, eseményeket, amiket nem tudom, hogy hogy alakítsak? Előre is köszönöm a válaszod!


Válaszom: Együtt tudok érezni a problémáddal, mert nekem is vannak olyan történeteim, amiket elkezdtem írni, aztán mégsem tudok/tudtam befejezni. Ezek legtöbbször azért kerültek ki a képből úgymond, mert vagy nem volt időm írni őket, vagy elfogyott az ötletem, kizökkentem az írásból és már nem tudtam visszakanyarodni, vagy hasonló hangulatot megragadni, hogy írni tudjam azt az adott történetet.

Hogy mit tanácsolnék? Próbálj kisebb dolgokra összpontosítani és ne komplett történetekben gondolkodni. Lehet, hogy a magánéletedben elfoglaltabb vagy, sok program, különböző tevékenységek lefoglalnak és bár meglenne benne a késztetés, hogy írj, mégsem tudsz úgy rákoncentrálni, ahogyan kellene vagy szeretnéd. A kisebb írások kisebb időt is vesznek igénybe. Írj novellákat, verseket, kisebb részleteket... ezek lehetséges, hogy előbb-utóbb visszaszoktatnak úgymond az íráshoz és meghozzák a kedved, ihletedet a meglévő történeteid befejezéséhez vagy elindítanak egy másik irányba, amelyben lehet, hogy ezek a régebbi történeteid már nem kapnak helyet. Ahogy minden más, mi is változunk és lehet, azért nem tudod őket befejezni, mert már túl vagy azon az időszakon, azokon a gondolatokon és nem tudod felvenni a történet szálát, mert az már valamilyen formában mögötted maradt. Túlnőtted. Tovább léptél. 

Amin éppen dolgozol, próbáld meg egészben látni, és elképzelni, mintha egy filmet látnál magad előtt. Játszadozz az esetleges cselekménylehetőségekkel, vidd e ebbe az irányba, majd egy másikba és próbáld elképzelni, ami lehetne belőle. Próbáltál már zenét hallgatni írás közben? De nem csak amolyan háttérzenére gondolok, hanem konkrétan próbáltál már zenéket, számokat kapcsolni a történetedhez? Gondolj csak a filmek zenelistáira. Lehet, hogy ezek inspirálnának egy-egy jelenet elképzelésére. Gyakran könnyebb így előcsalogatni a gondolatokat, ha van valami, amiből kiindulhatsz. 

Az írás nem egyszerű dolog és biztosan lesznek még ilyen pillanataid, amikor nehezebbé válik vagy nem találod úgy a szavakat. Viszont, ha szeretsz írni, akkor mindenképp folytasd és ha nem megy a történetírás, kapaszkodj kisebb dolgokba, amelyek nem vesznek el annyi időt, energiát és talán kivitelezhetőbbek is, mint egy komplex történet. 

1 megjegyzés:

Satin Url írta...

Nagyon inspirálóra, és elgondolkodtatóra sikeredett ez a bejegyzés! :) Hasonló cipőben járok én is, mint a levél írója - bár már kezdek kilábalni belőle - A regény, amit írok krimi jellegű, amiben minden apró dolog jelentőséggel bír. Néha rendesen el tudok veszni a részletekben, és olyankor nem bírom folytatni az írást. Nem érzek elég erőt magamban ahhoz, hogy az eddigi száznyolcvan oldalt újraolvassam, azt keresve, hogy hol csúszhattam meg. Az előre elkészített tervek szerint keresem vissza az eseményeket, de mikor kijavítottam a hibát, nem tudok visszarázódni a ritmusba.
Hasznos volt mindaz, ami leírtál, és jó látni, hogy nemcsak velem fordulnak elő ilyenek! :)