2015. augusztus 23., vasárnap

Valóban a mi történetünk? A nagy fanfiction-kérdés



Ezt a témát venném előre a sorban, mert erről tudok jelenleg több mindent írni, viszont a sci-fi témát sem felejtettem, dolgozom rajta és hamarosan, arról is olvashattok majd. Blogkörben talán ez az egyik legközkedveltebb és legelterjedtebb műfaj, szinte minden második vagy harmadik blog fanfiction témát mutat fel. Hogy ez jó vagy rossz dolog? Egyik mellett sem tenném le a voksom és egyiket sem zárnám ki, mint lehetőséget. Én magam, inkább abba a kategóriába tartozom, aki nem kedveli a fanfiction-ök világát. Nem ellenzem és nincs is róla negatív véleményem, de nekem egyszerűen nem stílusom.

Viszont, mielőtt kifejteném az álláspontomat elmondanám, hogy miért jó dolog és mi az előnye, ha valaki fanfiction témában alkot, és ilyen stílusú blogot vezet?

Rajongás
  • Számomra ez az első számú szempont, ami miatt szerintem valaki fanfiction írása mellett dönt. Maga a szó is ebből ered, hiszen a fan=rajongás, a fiction=fikció. Olyan kitalált történetekről van szó, amelyeket rajongók visznek tovább egy, már meglévő történet alapján. Ez teljesen rendben is van és elárulom, hogy egyszer én magam is dolgoztam fanfiction-ön, miután egy kedvenc sorozatom véget ért. Annyira magával ragadt a téma és amit ezzel közölni akart, hogy két évad után rossz volt elfogadni a tényt, hogy ennyi volt és nincs több rész. Ezért én magam írtam és vittem tovább úgy, ahogyan elképzeltem és ahogyan szerettem volna, ha esetleg folytatódik. Mindezt közzé sosem tettem, csak magamnak írogattam néhány fejezetig, viszont kellemes élményként maradt meg bennem, mert még közelebb hozta hozzám a szereplőket és magát a történetet is. 
    Elsősorban ezért léteznek ilyen alkotások. Megismerünk más által elképzelt és létrehozott világot, mi pedig annyira a rabjává válunk, hogy nehéz az elszakadás tényére gondolni, így tovább visszük, tovább formáljuk és új részletekkel gazdagítjuk.  Ezáltal még összetettebb lesz és még színesebbé válik számunkra a történet.

Fejlődés és rutinosság
  • Ebben a pontban arra szeretnék rámutatni, hogy miért is előnyös ezzel a témával foglalkozni. Amikor valaki írásra adja a fejét és elhatározza, hogy szeretne erre a művészeti ágra figyelmet fordítani, nehezen indul el és kicsit bizonytalanul fog hozzá a dolognak. Nincs még tapasztalata, nincs kialakult stílusa, nem találta még meg az írói hangját, így evidens és szinte kézenfekvő a lehetőség, hogy olyanhoz nyúljunk, amit ismerünk. Nem minden író esetében - hiszen van, aki máris saját művön kezd dolgozni -, de a legtöbben azt a megoldást választják, hogy "elővesznek" egy jól ismert és szeretett könyvet -  általában a kedvencet vagy az éppen aktuálisat -, és ezt írják tovább. 
    Ahhoz, hogy írói tapasztalatot szerezzük és kipróbáljuk magunkat ebben a műfajban, a fanfiction remek választási lehetőség. Már vannak karaktereink, helyszíneink, és nincs más dolgunk, mint újabb cselekménnyel ellátni a már jól ismert történetet. Mondhatni, ezzel a megoldással könnyítünk a helyzetünkön és nem úgy kell neki indulnunk, hogy karakteralkotással és történetfelépítéssel foglalkozunk. Ezek már mind a kezünkben vannak és olyan érzés lehet elmerülni a fanfiction világában, mintha gyerekként babák és tárgyak lennének elhelyezve előttünk egy képzeletbeli asztalon, és nekünk pusztán annyi a feladatunk, hogy életre keltsük őket, s cselekménnyel vegyük őket körül. 

    Olyan ez, mintha néhány szintet átugrana az ember és már is az cselekményalkotás talajára lépne. Akik ezt a lehetőséget választják, ugyanúgy elsajátíthatják az írás technikáit, és ugyanúgy tapasztalatot szerezhetnek, mint akik saját történettel rukkolnak elő. Gyakorolhatják a választékos megfogalmazást, a helyesírást, a feszültségkeltést, az érzelmek hű és átélhető megfogalmazását, úgyhogy ilyen szempontból a fanfiction megállja a helyét.
Most pedig következzenek az ellenérvek, 
avagy miért tartom rossz választásnak, ha valaki (csak) fanfiction-t ír?


Nincs egyediség, nincs írói hang
  • Legyen egy történet bármennyire szerethető, izgalmas és eredeti - már ha a jelenlegi témát tekintve élhetünk ezzel a kifejezéssel -, mégsem nevezhető saját történetnek, ha valaki fanfiction műfajban alkot. Az előbbi pontokban elmondottak alapján megállapítható, hogy előnye és haszna van, hiszen ugyanolyan módon gyakorolhatjuk vele az írást, mintha saját alkotáson dolgoznánk. Viszont a saját alkotással ellentétben, "öljünk" bele bármennyi energiát, elképzelést, fantáziát és ihletet, sosem lesz a mi történetünk. Legalább is, én ezen az állásponton vagyok. Mondani szokták, hogy más tollával nem illik ékeskedni! Tökéletesen rámutat szerintem erre a dologra. Miért akarnánk érvényesülni és előrébb jutni más alkotása, elképzelése, munkája által, amikor saját történetet is alkothatnánk? Egy fanfiction is lehet a mi történetünk, ugyanis a már meglévő cselekményt mi visszük és mi formáljuk tovább - tehát sor kerülhet általunk karakterfejlődésre vagy tovább vihetjük a cselekmény vonalát -, ellenben sem a karakterek, sem a történések, sem a helyszínek, sem maga az egészt mű nem a mi munkánk és fáradozásunk gyümölcse. Mintha más babérjait aratnánk le és ettől szeretnék jobb írókká válni.
    Mint mondtam, fanfiction-t lehet írni. Segíti a helyesírást, az igényes megfogalmazást és számtalan pozitív előnnyel bír, amely jótékony hatással van magára az írásra, mint tevékenységre és rutinra, viszont személyiségben nem fejleszt minket. A kreativitásunkat, egyediségünket és az írói hangunkat nem lendíti előrébb, mivel ugyanazt a stílust és hangot szeretnénk megütni, amellyel a könyv eredeti írója is bír - megjegyzem, hogy azért ez nem kis munka és van benne kihívás. De... miért akarnánk mást utánozni vagy olyanná válni? Ha belegondolunk, a fanfiction akaratlanul is beskatulyáz, ugyanis az alaptörténettől nem rugaszkodhatunk el és alakítsuk bármennyire a saját elképzeléseink által a cselekményt, nem távolodhatunk el az alapgondolattól, amit az író már előttünk kialakított. Ebben viszont egy saját írás sosem gátol meg minket.

    Az írásban az egyik legszebb és legfontosabb ismérv, ha önmagunk vagyunk és olyan hangon tudunk másokhoz szólni, ami csak a miénk. Ez soha el nem vehető. Mindez nem elvakultság, önhittség vagy egoizmus... mindössze van egy egészséges énképünk és hitünk, hogy amit és ahogyan alkotunk, az rendkívüli a maga nevében és így is van. Ne bújjunk más írók háta mögé, csak mert úgy gondoljuk, mi nem tudunk hasonlóan nagyszerű történetet felmutatni. Persze, hogy tudunk... viszont előbb túl kell lépni ezen az árnyékon, amit saját magunk elé vetítünk azzal, hogy ismert történetekbe kapaszkodunk. 

Alkalmazzuk, mint írói gyakorlatot, de ne tovább
  • Nyugodt szívvel és bátran használjátok ezt a műfajt akkor, ha szeretnétek jártasabbak, tapasztaltabbak lenni a választékos mondatalkotásban, igényes megfogalmazásban, precíz helyesírásban... ezek mind-mind fontosak ahhoz, hogy esztétikus és minőségi munkát adhassatok ki a kezetekből. Viszont, ha komolyan veszitek ezt a dolgot, magát az írást, akkor tiszteljük meg annyival, hogy saját értékekkel és saját elképzelésekkel fordulunk felé. Ahhoz, hogy használhassuk önmagunkra azt a jelzőt, hogy író vagyok - bár én a mai napig sosem alkalmaztam még magamra -, akkor először is mutassunk fel saját írásokat és alkotásokat, avagy ha a jól ismert mondatot szeretném használni: először is, tegyünk le valamit az asztalra! Írói munkásságotokat kiegészítheti a fanfiction-ök világa, de erre építkezni ne akarjatok! Legyen része az életeteknek, és folytassatok vagy keltsetek életre egy könyvet, ami közel áll a szívetekhez, merüljetek el benne azáltal, hogy a saját fantáziátok alapján tovább formáljátok, viszont ne felejtsétek el azt a tényt, hogy ettől sokkal több van bennetek! Ott él bennetek egy vagy több saját történet, novellák és versek összessége, amik arra várnak, hogy papírra vessétek őket.
    A fanfiction legyen egyfajta szórakozás és kikapcsolódás, fejlesszétek vele az írói jártasságotokat, általa rajongjatok azért vagy azokért a könyvekért, amelyek különösen magával ragadtak benneteket, viszont mindez legyen csak egyetlen szelete vagy része az írói tevékenységeteknek. Más írók is és összességében maga az egész írás, mint művészet akkor fog benneteket megbecsülni és értékelni, ha saját magatokból táplálkozik majd mindaz, amit leírtok. 

Összességében, én semmiképp sem vagyok a fanfiction, mint műfaj ellen. Régebben én is olvastam ilyen történeteket, amikor egy-egy könyv a kedvencemmé vált és jó volt tovább olvasni, még többet abban a világban tartózkodni, mint amennyit az eredeti könyv lehetővé tett. Szerethető, szórakoztató történetek ezek számomra, mind a napig és volt, amelyiket többször is elolvastam. Továbbá, mint ahogyan mondtam, én is dolgoztam már ilyen témájú történeten, szóval nem vagyok kivétel. Viszont érvényesülni sosem akartam vele. Ahhoz, hogy számítsunk és legyünk valakik, önmagunkat kell adnunk.
Aki még sosem próbálkozott fanfiction írásával, egyszer mindenképp vágjon bele! Érdemes tapasztalatot szerezni általa az írásban! Ehhez persze, szükséges egy olyan könyv, amit valóban szeretettel és odaadással tudtok tovább vinni, hiszen a rajongás elmaradhatatlan hozzávaló. Mindemellett viszont, dolgozzatok olyan történeten, ami csakis és kimondottan tőletek származik! Ha még nem tudtok komplett történetet alkotni, gondolkozzatok kicsiben! Legyen az novella, vers, próza vagy akár csak egy néhány soros gondolat, felbecsülhetetlen értékkel bír majd számotokra, ha visszaolvassátok és tudjátok, hogy mindez a ti munkátok és senki más gondolatával nem kell beárnyékolnotok!

Bízom benne, hogy senkit sem sértettem vagy bántottam meg a véleményemmel. Igyekeztem mindkét oldal mellett érvelni és elmondani az előnyöket, valamint a hátrányokat. Remélem, hogy akik fanfiction-írók, néhány gondolatban azért majd egyetértenek velem és sikerült úgy elmondanom a gondolataimat, hogy az számukra is érthető és átérezhető lehessen. Én nem vagyok kimondottan, csak egyik vagy csak másik mellett, viszont tudom, hogy inkább a saját történetek felé húz a szívem. Mint mindig, örömmel látom a véleményeteket és ha van hozzáfűznivalótok, mindenképp írjátok meg! :)

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia! Sok dologgal egyetértek, hiszen a fanfiction írás valóban jó eszköz gyakorlásra, esetleg ha blogon is publikáljuk akkor vélemények, kritikák szerzésére. Viszont volt egy olyan kijelentésed, hogy aki fanfictiont ír, az eleve beskatulyázza magát.
Rengeteg fanfictiont olvastam és írtam eddig, szóval úgy érzem, nyugodtan állíthatom, hogy ez nem így van. Egy adott világot, adott szereplőt is lehet teljesen szabadon kezelni (nyilván a jogok feltüntetésével), túl lehet lépni az alaptörténeten, el lehet rugaszkodni a kánontól (sok fanfiction célja eleve ez). Az pedig, hogy még így is hű maradjon magához a karakter szerintem egy külön kihívás.
Nyilván a legnagyobb probléma az, hogy a fanfiction nem a legelfogadottab műfaj, pontosan azért, amit fentebb kifejtettél. És persze, van, akinek nem fekszik az egész, van, aki kifejezetten ellenzi, de az én véleményem az, hogy fanfictiont írni nagy kihívás. Mégsem veszik komolyan. Pedig a világirodalomban rengeteg fanfiction létezik, még ha nem is tudunk róla, hogy az, de erről sokan írtak már.
A műfaj szerintem tökéletesen legitim, bár tény, hogy a szerzői jog gátló tényező lehet a kiadásban. Viszont ki lehet adatni, ha lejárt a 70 év védelmi idő, így kerülhetett nyomdába például a Büszkeség és balítélet meg a zombik. Ami ugyanúgy fanfiction (ugyan nem állítom, hogy a legjobb...).
Jó, összeszedett cikk volt, köszönöm, hogy megosztottad velünk:)

Szatti írta...

Köszönöm a hozzászólásod és tiszteletben tartom az álláspontod! Amiket leírtál, ezek mind-mind szerepelnek az összegzésben, azaz szót ejtettem róla, hogy mindezek az elgondolások megvalósíthatóak a fanfiction műfajon belül. Nagy kihívás és nem egyszerű feladat visszaadni azt az alapérzést, amit az író megteremt a könyvével és mindezt úgy átvenni, tovább vinni, hogy benne legyen a lélek (értve ezt a szót az író és a történet lelkére egyaránt), nagy feladat és mint mondtam, érdemes vele próbálkozni. Mindenképp tanul belőle az ember, ha foglalkozik ezzel a műfajjal.
Ízlések és pofonok, a vélemények különbözőek... viszont egy bölcs gondolat mellett kitartok- leszámítva minden pozitív értékű érvet, ami persze a fanfiction mellett szól -, miszerint más tollával nem illik ékeskedni. Én röviden és tömören így tekintek erre a témára :)