2015. szeptember 9., szerda

A blogspot világa - Hogyan hozzunk létre saját oldalt?

A bejegyzések során volt már szó arról, miképpen alakítsátok ki a blogotok felépítését, megjelenését, milyen modulokat érdemes alkalmazni, viszont arról, hogy melyek a kezdeti lépések egy blog létrehozásával kapcsolatban, még nem volt szó. 

Persze, mindenki önmaga dönti el, hogy hol és milyen felületen szeretne blogolásba kezdeni, de én csak a blogspot világát ismerem, így erről fogok most mesélni. Szerintem a blogger.com minden kezdő számára jó kiindulási alap lehet, ha blogolásra adja a fejét, hiszen egyrészt magyar, ami nem utolsó szempont, másrészt átlátható, könnyen kezelhető, látványos és közkedvelt. Ha megfigyelitek, a legtöbb blogos ezt a felületet alkalmazza.
Hogy szemléltessem a létrehozás menetét, egy valótlan vagy nem létező oldalt hoztam létre egy másik email címemmel, mintha blogolásba kezdenék, és így ti is láthatjátok majd a lépéseket.

1. Annyival kerültem meg akaratlanul is a dolgot, hogy én már rendelkezem google fiókkal, így nem kellett külön regisztrálnom a blogger.com-on, hanem már rögtön bent is voltam a rendszerben. Mielőtt az Új blog létrehozására mennétek, mondanék még pár szót erről az ablakról, pontosabban az Olvasnivalók listájáról, amely blogolás szempontjából nem annyira fontos, viszont itt láthatjátok majd azokat az oldalakat, amelyekre feliratkoztok. Persze, aki már rendszeres olvasója néhány oldalnak, annak ez a rész nem újdonság és ennek már tudatában van. Akinek viszont új ez a dolog, itt követheti majd a híreket, továbbá más oldalak frissítéseit.


2. Következő lépésként, ha az Új blog létrehozására mentek, nevet és elérhetőséget adhattok az oldalatoknak. A Név az oldalatok megjelenésénél, rögtön látható lesz majd a fejléc részben. Ahogy nálam is ez látható, Pennát a kézbe megnevezéssel. A cím viszont a blogotok url-jét jelenti, amely a fenti http sorban is látható. Ez lesz az oldalatok linkje. Érdemes frappáns és egyszerű elnevezést választani, úgyhogy semmiképp sem egy légből kapott, hirtelen döntéssel kreált oldalcímet használjatok! Kapcsolódjon az oldalatok nevéhez és tartalmához!

Lentebb sablonokat láthattok, amelyek közül kiválaszthatjátok a nektek tetszetős felületet, viszont ezt a lépést akár ki is hagyhatjátok, hiszen az oldal létrehozása után amúgy is lehetőségetek lesz a sablonszerkesztésre. Nyugodtan tovább léphettek rajta.


3. S már a blog belső felületéhez is érkeztünk. Ugye, hogy nem is olyan bonyolult a dolog? Viszont innentől kezdődik a nagyobb munka. Tartalommal kell megtölteni az "üres lapokat" és hangulatot kell teremteni az általatok szerkesztett sablonnal. Ígérem, aki nem jártas a szerkesztésben, annak is egyszerű dolga lesz. Először is, nézzetek körül az oldalsó menüpontokban! Az Áttekintést én annyira nem szoktam használni, rendszerint túl ugrok rajta. A Bejegyzések rész értelemszerűen a megjelentetett cikkeket, írásokat tartalmazza, és mindig a legutóbbi kerül majd a lista tetejére. Az Oldalak lehetőséget nagyon szeretem, mert ezáltal készíthetek különböző menüpontokat, melyeket megjeleníthetek menüsorként és oldalmodulként egyaránt. Az előbbi látható a Pennát a kézbe oldalán is. Ilyen menüpont lehet egy Bemutatkozás, Tartalom, Elérhetőség, Ajánlók, stb...
A Megjegyzések részben láthatjátok a hozzászólásokat, továbbá ha a Beállításokban külön meghatározzátok, hogy csak akkor jelenjenek meg a beérkezett kommentek, ha ti azt jóváhagytátok, akkor ugyanitt, a Megjegyzéseknél tudjátok majd ezt engedélyezni. Ezt jelenti a moderálás fogalom, és én ezt használom is a Pennán, mert így biztos, hogy egyetlen beérkezett hozzászólás sem kerüli el a figyelmem. 


4. A következő fontos rész az Elrendezés. Ez a blogotok belső felületének kezelési helye. Mivel én most nem igazán adtam hozzá modulokat, elég kevés látható, de a Hozzáadás lehetőségnél megjeleníthettek olyan modulokat, mint Rendszeres olvasók, Linklista, Bloglista, Blogarchívum, Videók, Képek, továbbá a HTML hozzáadásával tudtok üzenőfalat vagy zenelejátszót elhelyezni. Erről most itt nem beszélnék bővebben. A Tartalom menüpontban találtok kimondottan blogszerkesztéssel kapcsolatos tippeket is tőlem, ahol ezeket egyszer már ismertettem. Ha érdekel benneteket, ott megtaláljátok!

Az Elrendezés felülettel tudjátok alakítgatni a blogotok tartalmának megjelenítését. Hol helyezkedjenek el a modulok, a menüsor, hány bejegyzés legyen egyszerre látható az oldal betöltésénél, stb. A különböző moduloknál látható Szerkesztés lehetőséggel ezeket tudjátok beállítani. Amikor itt valamit megváltoztattok, ne felejtsetek el menteni az Elrendezés mentése lehetőséggel, viszont az Előnézettel megtekinthetitek, hogyan is fest az adott változtatás és ha nem vagytok elégedettek, tovább variálhattok.

5. S akkor most következzen a bejegyzés írása. Ez szerintem mindenkinek a legkedvesebb része. Amit itt fontosnak tartok kiemelni, az az oldalt látható lehetőségek, mint Címkék, Ütemezés, Állandó link, Hely és Opciók. Itt a Pennán nem alkalmazom a Címkéket, viszont aki tagja a Penna Könyvtár oldalamnak láthatja, hogy ott behozom ezt a hiányosságot, hiszen a könyveket címkék szerint kategorizálom. Minden bejegyzéseteket el tudjátok látni efféle megnevezésekkel és ha az Elrendezésnél hozzáadjátok a Címkék modult az oldalatokhoz, akkor az olvasóitok sokkal könnyebben tudnak keresgélni a bejegyzéseitek között, az általatok választott kulcsszavakkal. Minden bejegyzésetekhez tudtok címkéket válogatni annak függvényében, hogy milyen témájú az adott írásotok. 
Az Ütemezést is nagyon jó dolognak tartom, mivel ha távol vagyok és mégis szeretnék bejegyzést közzétenni, akkor egyszerűen megadom a kívánt dátumot, és tudom, hogy a távollétemben is megjelenik majd az írásom. Érdemes kihasználni, ha elutaztok vagy pár napig nem lesztek netközelben.

S nem utolsósorban, a bejegyzésrész felett látható lehetőségekkel esztétikusabbá tehetitek a megjelenítendő szöveget. Én nem igazán szoktam használni, mert a Sablonszerkesztés lehetőséggel egységesen alakítottam ki az írásaim megjelenését, így itt külön nem kell soha alakítanom semmit. Csak begépelem és közzéteszem. Viszont, ha egy-egy adott bejegyzést külön is szeretnétek módosítani betűtípusban vagy betűméretben, akkor itt megtehetitek, valamint illeszthettek képet, videót a szöveghez.

6. Nos, ez az utolsó lehetőség pedig kimondottan a kedvencem. Nagyon szeretek bejegyzést is írni, de hasonló örömet okoz, ha csinosítgathatom az oldalam. Úgyhogy ehhez, a saját oldalam belső felületét mutatom meg nektek. Ahogyan azt már sokszor kihangsúlyoztam, az is könnyen boldogul ezzel a résszel, aki nem igazán ért a sablonszerkesztéshez. Aki jártasabb és ügyesebb, annak további lehetőségek is a birtokában vannak, viszont úgy gondolom, hogy a blogspot szerkesztési lehetőségeivel is könnyen látványossá, esztétikussá és hangulatossá varázsolhatjuk az oldalunkat. Én sem alkalmaztam különösebben semmit. Választottam egy számomra tetszetős hátteret, hozzá készítettem egy fejlécképet (ehhez azért kell már némi hozzáértés, de anélkül is megállja a helyét egy oldal), valamint hozzáillő színeket, képeket választottam a megjelenített tartalomhoz. Fejléckép szerkesztéséhez tudom ajánlani a Photofiltre vagy a Photoscape programokat, viszont mindenképp kérdezzetek meg más blogosokat, akik jártasabbak ebben a témában és biztosan szívesen segítenek nektek!

Az oldalt látható lehetőségeket részletezném kicsit. A Sablonok rész az, amelyet már az előbbiekben egyszer mondtam, hogy a blog kezdeténél hagyjatok ki, hiszen láthatjátok, itt vissza is tért. Válasszátok ki a nektek legszimpatikusabb felületet, amelyik leginkább illik a tartalom ízléses megjelenítéséhez. Ne törődjetek a színekkel, és a háttérrel... ezeket a további pontokban módosíthatjátok majd. A Sablonokban egyelőre csak az alapmegjelenést válasszátok ki. A Háttérnél saját képet is tudtok feltölteni, de a blogger kínálata is igen széles, továbbá külön kategóriákba rendezi a lehetőségeket, mint Művészet, Életmód, Hobbi, Textúrák, stb. Könnyen megtalálhatjátok a nektek tetsző képet, ami alkalmas lehet a blogotok hátterének.
A Szélességek beállításánál tudjátok kialakítani, hogy mennyi helyet szeretnétek hagyni a bejegyzéseknek és az oldalt látható moduloknak. Én úgy találtam megfelelőnek, ha a bejegyzésnek sokkal nagyobb teret engedek, hiszen sokkal mutatósabb a szöveg, ha nincs beszorítva. Így nálam a bejegyzésrész sokkal szélesebb, míg a moduloknak csak annyit hagytam, amennyit szükséges. Leginkább azt vettem alapul méretet tekintve, hogy mekkora a google+ követési lehetőségének képe. Ezt láthatjátok nálam elsőként a modulrészben. Ennek a méretéhez igazítottam a további modulokat, mint az Üzenőfal, Linklista, Képek, stb.
Az Elrendezés hasonló kicsit a kint található Elrendezés lehetőséghez. Itt tudjátok személyre szabni, hogy hol szeretnétek látni a moduloszlopotokat. Én jobbra helyeztem, de tehetitek akár balra vagy mindkét oldalra. Aki régóta tagja a Pennának, ő még emlékezhet erre az utóbbi változatra, hogy bal oldalt is voltak modulok, viszont később szebbnek láttam, ha nem szorítom be a szöveget középre. Érdemes átböngészni a lehetőségeket és úgy alakítani a megjelenést, hogy az az oldal átláthatóságát segítse.
A Speciális rész pedig nagyon részletes... itt tudtok betűméreteket, betűtípusokat, színeket beállítani, melyek egységesen vonatkoznak majd az oldalatokra, valamint a menüsor megjelenését is kialakíthatjátok. Rengeteg lehetőséget ad arra, hogy az oldalatok mutatós és szép legyen, és miközben változtatásokat végeztek, lentebb végig láthatjátok a módosításokat. Így könnyen ellenőrizhető, hogy az jó megoldás-e vagy sem. Eleinte biztosan sokat alakítgattok majd, de ha megtaláljátok azt a megjelenést, ami jól illik hozzátok, a blogotokhoz és szimpatikus az olvasóitok számára is, akkor nem kell majd sokat bajlódnotok vele. Én nekem a Pennán ez a második sablonom, viszont nagyon szeretem és szerintem, nem is válok meg tőle! :)

Remélem, hasznos információkat tudtam nektek mondani, és aki szeretne blogolásba kezdeni, ő remélem, hogy tud tájékozódni a leírtak alapján és könnyebben átlátja majd a blogspot nyújtotta lehetőségeket!

2 megjegyzés:

Zsuzsa Gerleiné Varga írta...

Második blogot szeretnék készíteni, (Új blog...stb.), azonban a cím utáni url-nél állandóan piros felkiáltójelet kapok, nem enged továbblépnem. Van erre valami ötleted?

Szatti írta...

Az okozhatja, hogy az általad választott cím már foglalt, tehát valaki már létrehozott egy blogot, aminek ugyanez a címe, amit te is szeretnél. Ezért nem engedi még egyszer ugyanazt adni, és figyelmeztet a hibára. Próbálj másik nevet kitalálni vagy valahogy variálni az ötleteden, hogy tovább tudj menni.