2016. április 23., szombat

Újabb Pennát a kézbe "könyv" várható


Az utóbbi hetekben már gondolkozom az ötleten, miszerint az Inspirációs naplóhoz és a Feladatgyűjteményhez hasonlóan "kiadnék" még egy könyvet, ami a segítségetekre lehetne az írásban. Mindebben nem a kivitelezés a legnagyobb munka, hiszen ha van elképzelés, könnyű(nek mondható) megalkotni és létrehozni, amit szeretnénk, ellenben az ötlet... na az már keményebb dió. Eleinte nem igazán volt olyan téma, amiben láttam volna fantáziát, viszont a napokban eszembe jutott valami, ami bár írással is kapcsolatos, de leginkább az olvasásra koncentrálna rá. Ez pedig az Olvasónapló lenne.

Emlékszem, hogy általános iskolában kifejezetten utáltam olvasni, ami a középiskolai éveimre átalakult olyannyira, hogy már nem lázadtam túlzottan, ha jött az év vége és kijelölték a kötelező olvasmányokat. Addig viszont egyáltalán nem voltam hajlandó kézbe venni ezeket a köteteket, és mindössze rövid összegzések vagy más elmondása alapján tájékozódtam, hogy miről is szól egy-egy történet. Akkoriban magamban kerestem a hibát, hogy valamit nem jól csinálok és szeretnem kellene ezeket a könyveket, aztán ahogy teltek az évek és látva, hogy még mindig ugyanazokat a könyveket olvastatják a gyerekekkel, diákokkal rájöttem, hogy a hiba magában a rendszerben van és abban, hogy egyáltalán nem veszik figyelembe a tanulók érdeklődését. Persze, tisztelet a kivételnek, mert találkoztam már olyan iskolával vagy tanárral, ahol lényeges az érdeklődés és az ízlés kérdése, így a rendszer által kötelezőnek mondott könyvek mellett, igyekeznek bevonni az oktatásba azokat az írókat és regényeket is, amelyek a fiatalokat szabadidejükben szórakoztatják. Ebben az esetben, összekapcsolódik a kellemes a hasznossal és mennyire más egy olyan könyvet olvasni, továbbá egy olyan könyvről olvasónaplót írni, amit szeretünk is.
Egy másik dolog pedig, amivel pontot szeretnék tenni ennek a gondolatmenetnek a végére az az, hogy igazából nem a történetek megválasztásával van a baj - mert szükség van arra, hogy ismerjük Az egri csillagokat vagy Az arany embert -, hanem a korral, amikor ezeket a gyerekek kezébe adják. Nem érzek párhuzamot a könyvek témája, jellege és a tanulók kora között. Mondhatni, ráérnének később is ismerkedni ezekkel a kötetekkel és a koruknak megfelelően, könnyebben emészthető, valamint szövegileg is érthetőbb történetekkel kellene megszerettetni velük az olvasást.

Ehhez kapcsolódna az Olvasónapló ötlete, amely hasonlóan az Inspirációs napló és a Feladatgyűjtemény felépítéséhez, meghatározott szempontok alapján venné végig azon általános kérdéseket, melyekre egy könyv elolvasása után kell válaszolnunk - már ha az a tanár kérése alapján történik. Más esetben legfeljebb önmagunk számára tisztázunk néhány dolgot, miután végeztünk a könyvvel (pl.: összegezzük magunkban a főbb történéseket, a cselekményt, a szereplők mennyire voltak szimpatikusak, mivel értettünk egyet és mivel nem, stb.)
Az olvasónaplót tekintve viszont, sokkal több kérdésre és vonatkozásra kell kitérnünk, s szint kívül-belül ismernünk kell a történetet, annak minden történését és mozzanatát. Hogy megkönnyítsem ennek a műveletnek a folyamatát, szeretnék az utóbbi két hónapban ezen dolgozni és júniusban a "kezetekbe" adni egy olyan naplót, amely segíthetne benneteket az olvasott könyv feldolgozásában. Lehet, hogy mindez csak egy remek áttekintést jelent majd számotokra, és komolyabb profitja nem lesz a dolognak, de azért remélem, hogy iskolai jelleggel is használható lesz, s hogy általa könnyebben, valamint átláthatóbban végig tudjátok követni a történet szerkezetét. A napló nem emel majd ki konkrétan egy könyvet sem példának, tehát igyekszem általános jelleggel összeszedni minden tipikus és körülményesebb kérdést, amely illeszkedhet minden elolvasott könyv elemzéséhez. 
Ha ezzel kapcsolatban lenne bármilyen hasznos ötletetek, amelynek szerintetek mindenképp szerepelnie kellene ebben az olvasónaplóban, vagy hogy egyáltalán hasznosnak találjátok-e ezt a kezdeményezést, írjátok meg kommentben! Örömmel fogadok minden javaslatot és elképzelést!

További kellemes napot és szép hétvégét kívánok mindenkinek! 

3 megjegyzés:

Brukú Szürke írta...

Imádott Szatti.

Mindenképpen támogatom az új könyv kiadását! Teljes mértékben hasznosnak találom az olvasás közbeni jegyzetelést - saját tapasztalatból, mert én is szoktam kiírni dolgokat- sokat lehet tanulni másoktól is. Már nem a plagizálásra gondolok hanem inkább a mondatok megformálására, utalások használatára vagy éppen tájleírasra. :)
Nomeg azt is ki kell emelni, mekkora sikere volt az Inspirációs naplónak és a Feladat gyűjteménynek.^_^

Kellemes hétvégét kívánok:
Brukú

Mariann Czenema írta...

Szia Szatti!

Tök jó ötlet, én mindenképpen szívesen használnám :)
Mit szólnál egy borító-tartalom szemponthoz?
Sok esetben az illusztrátor vagy "lelövi" a történet poénját; vagy az olvasó fejében nem illik össze a tartalom és a külső.
Ebből az a "kedvenc" pillanatom, mikor barna hajú a főhős és szőke lány kerül a borítóra... vagy fordítva :D
De néha nagyon érdekes, hogy egy-egy rajzoló mit tud hozzátenni az élményhez, teszem azt, hogy a Harry Potter könyvek illusztrációi mennyire különbözőek.

Nem mindegy a betűtípus, kötés sem. Egy öt-hatszáz oldalas könyv gerincén biztosan meglátszódik, ha többször olvassák el :/

Vagy például a szereplők nevei mennyire illenek egy adott történethez, kitalált világhoz. Példának okáért vajon szerencsés-e, ha az író keveri az angolszász és a régi magyar neveket egy könyvön belül.

Szatti írta...

Nagyon szépen köszönöm a hozzászólásaitokat! Megszívlelem a javaslatokat és remélem, hogy mindannyian elégedettek lesztek majd az eredménnyel! :) Remélem, hogy júniusra tudom majd hozni, s hogy addigra elkészülök vele!