2016. augusztus 9., kedd

Penna levelek - Elbeszélő megválasztása


Kedves Szatti! 
Nagyon hasznosak a tanácsaid, előszeretettel olvasom a blogodat :) Az lenne a kérdésem, hogy már nagyjából körvonalazódott a fejemben egy történet, azonban nem tudom, hogy milyen személyben írjam. Most E/3-ban kezdtem el, de félek, hogy nem tudom átadni a szereplők gondolatait. A főszereplő egy robot lenne és körülötte forogna a történet, szóval E/1-ben sem igazán tudnám átadni a leírásokat, hiszen szegény eléggé tudatlan. Tanácstalan vagyok, hogy melyik formát válasszam, tudnál segíteni? Előre is köszönöm! 

Üdv: Clarisse Winter

Kedves Clarisse!

Szerintem mindkét szemszög megfelelő lenne a történeted bemutatására. Ezt mindenképp neked kell eldöntened, hogy melyik szimpatikusabb számodra, és itt még nem is a főszereplőd gondolatainak közlésére gondolok, hanem a további leírások, szituációk és párbeszédek ismertetésére. Neked melyik testhezállóbb, illetve kényelmesebb? Érdemes persze időnként mindkettővel próbálkozni és nem csak az egyiket alkalmazni, viszont hosszútávon az ember úgy is leteszi valamelyik mellett a voksát, miszerint "Igen, ez az én hangom... ebben tudom a legjobban kifejezni magam". Írtam már én is E/3. személyben, viszont nekem a másik sokkal szimpatikusabb és általa még inkább át tudom adni a gondolataimat, érzéseimet a megválasztott karakteren keresztül. Jobban bele tudom élni magam, jobban át tudom venni a tulajdonságait, a jellemét, és minden egyebet, ami hozzásegít ahhoz, hogy hihető és elképzelhető szereplőt kelthessek életre. A te esetedben valóban nem könnyű meghozni ezt a döntést, hiszen a főszereplőd robot, mint mondtad és igazából ismeretlen, idegen számára a világ. Itt azt kell mérlegelned, hogy más szemény keresztül szeretnéd bemutatni az ő jellemfejlődését és előrehaladását a történetben, vagy az ő szemény keresztül érdemesebb ismertetned a személyes tapasztalatait? Személy szerint, nekem az E/1. személy a szimpatikusabb. Ettől függetlenül, mindkettő jó megoldás lehet, viszont lehetséges, hogy csak az egyikben tudsz igazán kiteljlesedni mind Te, mind a történeted. Próbáld ki esetleg mindkét formát és időközben eldöntöd, hogy melyik célravezetőbb vagy eredményesebb. :)

Remélem, tudtam segíteni és hogy ez a kis szösszenetnyi bejegyzés másoknak is tanulságos vagy hasznos lehet! Köszönöm a kérdésed!

2 megjegyzés:

Clarisse Winter írta...

Kedves Szatti!
Nagyon szépen köszönöm, hogy szántál a kérdésemre egy külön bejegyzést. Igazság szerint közben elkezdtem írni a történetem és végül az E/3 mellett döntöttem. Személy szerint nekem is szimpatikusabb az E/1, azonban a leírások miatt emellett döntöttem. Az olvasóim nagyon jól fogadták, igazán rövid időn belül jelezték, hogy tetszik nekik. Még egyszer köszönöm, hogy válaszoltál, nagyon hasznos volt ez a bejegyzés is :).
Üdv: Clarisse Winter

Szatti írta...

Ez a lényeg: ha neked is sikered van benne és az olvasóidnak is tetszik az általad választott forma! Örülök neki! Jó írást! :)