2017. szeptember 11., hétfő

Ajánlott könyvek, ha olvasnál az írásról

A napokban olyan könyveket kerestem, melyek segítenek az írástechnika fejlesztésében és különböző gyakorlatokat mutatnak be egy-egy írással, s azon belül is cselekménykialakítással és történetvezetéssel kapcsolatos kérdésre. Fritz Gesing könyve saját példányban is megvan nekem, amelyből nagyon sokat tudtam meríteni a Pennához is, viszont ez csak egyetlen könyv a számtalan más, írással kapcsolatos útmutató mellett. Sikerült fellelnem néhány könyvet, amelyeket Veletek is megosztanék, hátha hozzám hasonlóan átböngésznétek őket és tanulnátok belőlük. 
A könyveket akár emailben is el lehet Tőlem kérni, pdf formátumban. Ebben az esetben, csak írjatok a pennatakezbe@gmail.com elérhetőségre. Az Elolvas-Lak oldalon is fenn vannak a könyvek (ha nem a Könyvespolcon keresnétek, a címkéknél írástechnika és regényírás kulcsszavakkal is könnyen megtalálhatjátok őket), így az ott található email címen is kereshettek: http://elolvas-lak.blogspot.hu

Hat könyvet találtam ebben a témában:

A könyv azoknak a kezdőknek segít, akik szeretnék bedolgozni magukat az írás művészetébe, de számos értékes tanácsot és ösztönzést kínál tapasztaltaknak és „profiknak” is. Kreatív írás bevezet a regény- és történetírás technikáiba, alapszabályokat oszt meg az olvasóval, és beszédes példákkal támasztja alá ezeket a világirodalomból. Az írás kétségkívül mesterség és titok szimbiózisa… A titkok területén csak találgathatunk, a mesterség ezzel szemben tanulható…" Fritz Gesing klasszikussá vált alapműve, a Kreatív írás, bevezet a regény- és történetírás technikáiba, alapszabályokat oszt meg az olvasóval, és beszédes példákkal támasztja alá ezeket a világirodalomból. Emellett sok praktikus tanácsot, illetve ötletet ad az írási problémák megoldásához. Alkalmas lehet egyéni tanulmányokra, de írói kurzusok, tanfolyamok számára is tan- és munkakönyvként szolgálhat.



E ​kézikönyv az írás mesterségének fogásait gyakorlatiasan, közérthetően és szórakoztató módon tanítja meg az olvasóknak, akik maguk is írók, vagy legalábbis azzá szeretnének válni.

A Kezdő írók kézikönyve: 
– részletesen elmagyarázza a prózaírás mesterségének alapvető fogásait: többek között a szereplők, a cselekmény és a nézőpont kezelését; 
– nagyszerű művek segítségével világít rá a legfontosabb fogalmakra; 
– tartalmazza a kortárs próza egyik gyöngyszemét, Raymond Carver „Katedrális” című elbeszélését, amit az egyes fejezetek különböző szempontokból elemeznek; 
– feladatokat ad az olvasónak, aki rögtön kipróbálhatja a gyakorlatban is, amit elméletben elsajátított.

Ha végigolvasta a könyvet – és megcsinálta a feladatokat –, sikerült elsajátítania a prózaírás szakmai fogásait, melyeknek segítségével ötleteiből hatásos novellák és regények születhetnek…

Képzeljük ​el, hogy valamit azonnal meg kell oldanunk, egy ragyogó ötletet vár tőlünk a főnök, de a világon semmi nem jut eszünkbe… Ilyenkor kellene valami, ami meggyújtja azt a bizonyos szikrát…

De vajon hogyan késztethető működésre az „isteni szikra”? Lehet-e képezni magunkat az ötletességre? Korunkban, amely egyre több szellemi önállóságot követel a munkában és a mindennapi életben egyaránt, a kreativitás lett az egyik legfontosabb „munkaeszköz”. A pszichológia és a pedagógia régi alapkérdése immár szinte mindenkit személyesen érintő dilemmává vált: vajon tanulható és fejleszthető-e a kreativitás? Edward de Bono válasza egyértelmű igen! A kreativitás tanulható, fejleszthető és alkalmazható képesség – vallja a kreatív gondolkodás guruja. Bárki bármely helyzetben képessé válhat a legjobb lehetőségek és megoldások megteremtésére – csak szorgalmasan és rendszeresen élezni kell kreatív elméjét. Ehhez ajánl könyvünk 62 szellemes gyakorlatot – vagy talán helyesebben: játékot –, amelyekkel, bízvást állíthatjuk, nemcsak tanulni, de szórakozni is fog, aki rászánja magát az elvégzésükre.

Kalauz lépésről lépésre, az ötlettől a kész könyvig

Syd Field a nemzetközi forgatókönyvírás legelismertebb szakértője, Forgatókönyv című könyve pedig világszerte a forgatókönyvírók, írók bibliája. Az ötlettől a karakterig, a nyitójelenettől a kész könyvig – Field műve könnyen elsajátítható szabályokat és módszereket kínál kezdő és gyakorló írók számára egyaránt; világos, pontos tételein hollywoodi írónemzedékek nőttek fel. A Forgatókönyv-ből kiderül, miért olyan fontos a forgatókönyv első tíz oldala, hogyan kell megragadni az olvasót már az első oldalon, megtudjuk, miért a szerkezet és a karakter a forgatókönyv tartópillére, és azt is, hogyan adaptáljunk filmre színdarabot, regényt vagy újságcikket. A Forgatókönyv-et – mely most először jelenik meg magyarul – ajánljuk mindenkinek, aki papírra szeretné vetni a fejében forgó filmet.

1999-ben ​bejárta a világsajtót a hír: Stephen Kinget elütötte egy kisteherautó, s a népszerű író súlyos, életveszélyes sérüléseket szenvedett. Szerencsére – és az olvasók nagy örömére – King felépült. Lábadozása idején írta meg, pontosabban fejezte be az 1997-ben elkezdett, majd félretett művét, Az írásról-t. King ezúttal nem borzongatni akarja kedves és hűséges olvasóit, hanem elmeséli, hogyan vált íróvá, és bevezeti őket a szakma rejtelmeibe. A tőle megszokott lendületes stílusban, humorral átszőve beszél finoman szólva is hányatott gyerekkoráról – hogyan vándoroltak városról városra, menynyit küszködött az édesanyja, hogy fenntartsa a családot, gyerekkori csínyekről –, kezdeti nehézségeiről, amikor rendre visszautasították az írásait, alkoholproblémáiról, majd arról, hogy a Carrie jelentette az áttörést – 1974-ben. S innentől kezdve egyenesen ívelt felfelé a karrierje, mely mind a mai napig töretlen. Beavatja olvasóit műhelytitkaiba, és saját elbeszéléséből vett részleten szemlélteti, hogyan zajlik nála az alkotás folyamata – az első, nyers változattól a végső formába öntött műig. Mindeközben arra is szakít időt, hogy írásra buzdítsa arra hajlamos olvasóit, ellátva őket jó tanácsokkal. Stephen King rajongói – új oldaláról ismerve meg kedvenc írójukat – ezúttal bepillantást nyerhetnek abba, hogyan is készülnek az általuk olyannyira kedvelt, izgalmas, annyi kellemes-borzongató percet szerző művek.

Az 1922-ben született John Braine nem szorul bemutatásra Magyarországon, a Hely a tetőn című regénye éppoly nagy népszerűségre tett szert, mint a belőle készült emlékezetes film, Simone Signoret-val a női főszerepben. Az ötvenes évek „dühös” nemzedékéhez tartozó kiváló író azóta több regényt publikált, de nálunk eddig kevesen tudták, hogy írt egy roppant hasznos és érdekes regényírástani kézikönyvet is. Ezt tartja most kezében az olvasó: lépésről lépésre megtudhatja belőle, hogyan célszerű felépíteni „első regényét” – vagy legalábbis John Braine hogyan csinálta ezt olyan nagy sikerrel. Akinek tehetsége van hozzá, kétségkívül megtanulhat belőle regényt írni – de legfőképpen regényt olvasni, becsülni, szeretni. John Braine 1986-ban tragikus hirtelenséggel meghalt.

4 megjegyzés:

Nyáplic Zsazsogó írta...

Yoh!

Köszönöm, hogy ezt így összeszedted és megmutattad nekünk. A felsoroltak közül korábban csak kettővel találkoztam King és Field könyvével, utóbbinak munkafüzete is megvan :) Mindenképp be fogok nézni értük a Lakba :)

üdv, Zsazsi :3

Szatti írta...

Nagyon köszönöm a kommented, Zsazsi! Bátran írj majd értük, amelyikre szükséged lenne! :)

IsaBella írta...

Köszi Szatti az ajánlásokat! Egri Lajos A drámaírás művészete könyvet ismered, van véleményed róla? :)

Szatti írta...

Kedves IsaBella!

Nem olvastam még, de mindenképp utánanézek majd! Köszi az információt! :)