Tükröződő tekintetek - Gyakorlati feladat - Pennát a kézbe! [ igenis írok, ha írni akarok]

2018. január 6., szombat

Tükröződő tekintetek - Gyakorlati feladat


Erre a típusra volt már példa régebben, a Nézd minden oldalról című gyakorlati feladat alkalmával. A feladattípus ugyanúgy épülne fel, mint a korábbi alkalommal, csak most egy másik szituációt kellene körülírnotok, a különböző szereplők szemszögének megragadásával.
A feladat lényege, hogy több oldalról is láthassuk ugyanazt a történetet, tehát most nem csak egyetlen, hanem három szemszögből is meg kellene közelítenetek az eseményeket. Ennek értelmében, három szemszöget olvashatunk majd, azaz három kisebb történetet, amelyek ugyanazt a szituációt, avagy eseményt járják majd körül.
Mindannyian másképp élünk meg egy adott helyzetet, így teljesen más gondolatok és érzések fognak lejátszódni a férfi fejében, mint az érkezőjében, s megint csak különböző tapasztalatokat fog megfogalmazni önmagában a járókelő, avagy szemtanú, aki külső szemlélőként figyeli majd az eseményeket.

Íme a feladat:

Szituáció: A férfi már egy órája várakozik a parkban. Idegesen járkál fel-alá, kezében egy borítékot szorongatva, mikor végre megjelenik az, aki miatt ide jött.

a. Mutasd be a szituációt a férfi érzéseivel és gondolataival körülírva, valamint az érkező jellemét, személyét és a róla alkotott gondolatokat
b. Írd le a szituációt az érkező oldaláról, valamint ismertesd a várakozó férfi jellemét, küllemét az érkező érzéseivel és gondolataival alátámasztva
c. Mutasd be a lehetséges történéseket és eseményeket egy járókelő, avagy kívülálló szemszögéből, valamint érzékeltesd mindkét karakter - a férfi és az érkező - külsejét, jellemét és személyét az ő gondolatain keresztül

Választható lehetőség - Nem kötelező

+ d. A várakozás során a férfi telefonja megcsörren. Írd le a hívás által a "túloldalon" lévő fél gondolatait, és érzéseit a telefonos párbeszéd alapján


A két fél között lezajlódó párbeszéd, cselekmény bármi lehet. Bármi, amit el tudsz képzelni és amit meg szeretnél valósítani kettejük között. Ami kiindulópontot jelenthet az az, hogy a parkban egy férfi tartózkodik és jó ideje várakozik. Pontosan, egy órája. S egy boríték van a kezében.
  • A férfi szemszögét nézve, kire várhat és miért? Miért hajlandó ilyen hosszú ideig a megbeszélt helyen maradni? Egy órát ritkán vár az ember valakire, tehát fontos lehet maga a személy az életében, vagy maga az ügy, ami miatt megbeszélték a találkozót. 
  • Mi lehet a borítékban? Nő vagy férfi az illető, akire várt? A két fél jól ismeri egymást? Milyen kapcsolatban állnak egymással? S vajon, miért késett a másik? Mi lesz a magyarázata? 
  • Mindezt pedig hogyan éli meg a történetbe bevont, külső szemlélőként jelenlévő ismeretlen nő/férfi? Vagy talán annyira, nem is ismeretlen, csak szeretne az maradni és a háttérből figyelni az eseményeket? Véletlenül van ő is az adott helyen, vagy tervezett volt a dolog? Ismeri őket, vagy szimplán figyelemmel kíséri a két idegen között lezajló párbeszédet?
  • (d. pont - nem kötelező) Ki hívhatta a férfit? A hívás összefüggésben állhat a találkozóval? 

Mint láthatod, sok kérdésre kell választ adnod és ennek a megoldása abban reljik, hogy megragadsz és kihasználsz minden egyes lehetőséget, amelyet a megadott szemszögek a kezedbe annak azzal, hogy most mindegyikük fejébe beleláthatsz, s általa ismertetheted az eseményeket. A cselekmény rád bízott, ahogyan a szereplők célja is, s hogy mindezt hogyan kapcsolod össze úgy, hogy az átfedések ellenére más megvilágításba helyezd a történetet annak a szemszögén keresztül, akinek éppen a bőrében vagy. Az biztos, hogy nagy kihívás úgy megalkotni a szereplők jellemét, hogy az minden irányból komplex képet alkosson, viszont ez teszi a feladatot gyakorlattá, és ettől válik a gyakorlat remek alkotássá a végén. 

Ami fontos, hogy az esetleges párbeszédek mellett most az adott szereplők gondolatait elevenítsétek meg elsősorban. Természetesen, mindenképp szóba elegyednek majd egymással, viszont sokkal hangsúlyosabbak most a belső monológok, amelyek által ismertetheted az adott karaktereket a történetben. Ezáltal, minden szereplő esetében E/1. személyt alkalmazz, tehát az ő gondolatain keresztül ismertesd a látottakat, ne pedig külső narrátorként, E/3. személyben. Ez utóbbit most kérlek, ne alkalmazd!


Tipp
  • A feladat teljesítéséhez nem elég egy szemszöget kiválasztani. Szükség van mind a háromra, tehát a férfi, az érkező és a kívülálló leírására is (azaz az a-b-c. pontokat teljesítendő), amely bár három kisebb történetet jelent, de együttesen alkot majd kerek egészt!
  • A megadott főszereplő mindenképp férfi, viszont a további két karakter - az érkező fél, továbbá a külső szemlélő -, férfi vagy női szerepet is magára ölthet!
  • d. pont nem kötelező, csak ha kedved és ötleted van hozzá, miképpen kapcsolnád a történetbe! Kötelezően csak az első három pont vonatkozik a feladat teljesítésére!
  • Mivel a feladat a szemszögváltásra alapul, így kérlek, könnyítsd meg a dolgom, s mindenképp konkrétan, valamint láthatóan érzékeltesd a határokat, mikor kinek a szemszöge következik! Ha a választható lehetőséget, tehát a d. pontot is beleépítenéd a történetbe, ugyanígy járj el!
  • A szemszögek tematikája megváltoztatható! Az általam kiírt sorrend csak egy javaslat, viszont, ha a történet érthetősége, továbbá a cselekmény ismertetésének szempontjából másképp alakítanád a szemszögek sorrendjét, bátran megteheted! A lényeg, hogy mindhárom karakter oldaláról ismertesd a történetet és ezek szinkronban legyenek egymással!


Fontos tudnivalók!

Az elküldött írásokra egy vissza-emailben mindig reagálok, hogy megkaptam és megérkezett hozzám. Innentől kezdve, miután elolvastam, néhány nap múlva válaszolok, hogy mik az észrevételeim, milyennek találtam, mennyire tetszett, értékelem mind tartalmilag, mind helyesírásilag, illetve, hogy megfelelt-e a feladat kritériumainak. Ha tökéletesnek és késznek érzem a művet, akkor összegzem a meglátásaimat, viszont ha hibákat vélek felfedezni, hiányosnak találom, vagy félkésznek érzem akár tartalmilag, akár kivitelezés terén, akkor elmondom a vele kapcsolatos meglátásaimat, tanácsaimat és így lehetőség van a javításra, átírásra a határidő lejártáig.

Az újra visszaküldött írást ismét átolvasom és csak abban az esetben fogadom el résztvevő alkotásként, ha azt megfelelőnek és a feladat szempontjából is késznek érzem. Ezzel azt szeretném erősíteni minden íróban, hogy a maximumot hozza ki magából és ne csak "letudja" a feladatot. Célom, hogy a vendégírói lehetőség elnyerése mellett, rendszeressé tegye az írói tevékenységet, továbbá egy-egy gyakorlat alkalmával igényes és tartalmas alkotások születhessenek, melyek gazdagabbá tehetik minden író repertoárját!


Elküldési lehetőség: pennatakezbe@gmail.com
Alkotás formája: novella (1-2. kategóriánál vers is)
Terjedelem: max. 4-5 oldal (A4)
Formátum: csatolt word dokumentum vagy emailként mellékelt szöveg

Kérlek, pontosan szerepeljen az emailben:
- írói név (amellyel feltüntethetem a művet az oldalon)
- az alkotás címe

Beküldési határidő:  február 1. (csütörtök)
Beérkezett alkotások közzététele: február 2. (péntek)
Eredményhirdetés: február 3. (szombat)

Ha valamire nem kaptál választ, írj kommentet vagy keress meg emailben!

Sok sikert kívánok és előre is köszönöm a részvételt!

Nincsenek megjegyzések: